Zoeken

Moto Guzzi onthult V7 III en V7 III Anniversario

10 november 2016
De tweede generatie is er nog maar net of de derde generatie wordt al aangekondigd. Op de EICMA in Milaan heeft Moto Guzzi het doek gelicht van de nieuwe V7 III én V7 III Anniversario, die in een beperkte oplage zal worden gemaakt.

Het is volgend jaar xxact 50 jaar is het geleden dat Moto Guzzi in 1967 de allereerste V7 lanceerde, een motor die de geschiedenis van het roemruchte merk uit Mandello del Lario voorgoed zou veranderen. De V7 an sich werd ‘slechts’ 10 jaar geproduceerd, maar het compleet nieuw ontwikkelde 700cc V7 motorblok heeft wel de basis gevormd van de blokken die tot op de dag van vandaag door Guzzi worden toegepast.

Het 50-jarig jubileum van de oorspronkelijke V7 is voor Moto Guzzi een mooie aanleiding geweest om de huidige V7, die sinds 2009 wat verkopen betreft de grootste bulk voor z’n rekening neemt,

weer stevig onderhanden te nemen. En ‘m de naam V7 III (dat staat voor 3e generatie) te geven. De V7 III is - net als de V7 II - leverbaar in drie verschillende versies, Stone, Special en Racer, vanwege de jubilaris heeft Moto Guzzi daar voor volgend jaar nog een 4e versie aan toegevoegd, de V7 III anniversario.

Ten opzichte van de V7 II is het vermogen van de 750cc V_Twin met 10% toegenomen naar nu 52 pk bij 6.200 toeren per minuut, hoewel de engineers daar volgens Guzzi nog geeneens bewust naar op zoek waren: men wilde vooral dat ‘ie nog gemakkelijker en prettiger te rijden moest zijn. Oh ja, en hij moest natuurlijk aan Euro4 voldoen. Guzzi is daarin gerealiseerd door het in- en uitlaattraject onderhanden te nemen.

Naast het verbeterde motorblok heeft Moto Guzzi de styling vooral in het detail aangepast. Zo is de 21 liter tank qua vorm niet veranderd, maar heeft ‘ie nu wel een schroefdop met slotje. Andere stijlelementen zijn nieuw ontworpen afdekplaatjes van de injectie, een nieuw zadel, nieuwe knipperlichten, nieuwe spiegels die 40 mm breder zijn en een nieuw display. 

Wat rijwielgedeelte betreft is de voorvork compleet herzien en versterkt en is de geometrie aangepast om ‘m beter te laten sturen. Ook de Kayaba achtershocks zijn volledig nieuw. Ook aan de duopassagier is gedacht, de duosteuntjes zijn wat lager en verder naar achteren geplaatst, waardoor er meer beenruimte is ontstaan. De V7 III heeft uiteraard ABS en ook MGCT tractie controle is voorzien, die kan worden uitgeschakeld. 

Naast de drie verschillende uitvoeringen is er voor 2017 zoals gezegd een V7 III Anniversario aan toegevoegd, die in een gelimiteerde oplage van slechts 750 zal worden geproduceerd. De V7 III Anniversario onderscheidt zich door andere graphics, een speciaal zadel, speciaal gefreesde onderdelen als de tankdop en risers op het stuur (waar het serienummer met laser in is gegraveerd. En dan zijn er nog de nodige geborstelde of gepolijste onderdelen en de exclusieve wielen. </spanstyle="width:>