Moriwaki Zephyr 1100: geslaagde makeover
Bij ons in Europa voornamelijk bekend van hun prachtige en succesvolle racers voor het Grand Prix wegracegebeuren, maar het Japanse Moriwaki doet meer dan alleen dat. Zo heeft men voor 2010 Kawasaki's Zephyr 1100 een complete makeover gegeven.
Mocht de Zephyr je niets zeggen dan is dat niet vreemd, de motor werd door kawasaki in 1991 geíntroduceerd als retro klassieker die terugverwees naar de jaren '70 en bedoeld was voor de heropstappers uit die tijd. De vraag naar retrofietsen bleef echter ver achter bij de verwachting, waardoor het model in 1996 een stille dood stierf.
De Zephyr werd in drie uitvoeringen op de markt gezet, een 550, 750 en 1100cc uitvoering. Die laatste versie is door Japans tuningspecialist en eigenbouwer Moriwaki nu voor 2010 onderhanden genomen. Hoewel de uitwendige veranderingen vooral in het detail zitten is het eindresultaat zondermeer verbluffend.
Motorisch is de Zephyr voorzien van een big-bore 1.258cc motor en een handgemaakt uitlaatsysteem, waarmee het vermogen is opgekrikt naar 110 Pk. Rijwieltechnisch kreeg de motor een fraaie aluminium achterbrug met onderliggende verstijvingsbrug, zoals door Moriwaki ook op racers wordt toegepast. Dankzij de brede achterbrug kon nu ook een 180-er achterband worden toegepast.
Uiteraard werd ook de vering op hedendaags niveau aangepast en kreeg de motor een fris blauw-geel jasje aangemeten. Niet moeilijk te stellen dat het eindresultaat zondermeer geslaagd kan worden genoemd. Misschien dat het iemand bij Kawasaki op een idee gaat brengen.