Mission Motors onthult Mission R racer
Het Amerikaanse Mission Motors heeft haar nieuwe elektrische racemotor, de Mission R, onthuld. De motor zal het komende seizoen worden ingezet in de TTXGP, 's werelds eerste racecup voor elektrisch aangedreven motorfietsen.
Nadat alweer bijna twee jaar geleden de TTXGP haar debuut maakte tijdens de roemruchte Isle of Man TT races werd het afgelopen seizoen een start gemaakt met een heus TTXGP kampioenschap, dat op meerdere circuits over de hele wereld werd verreden. En hoewel vanwege het -nog- beperkte startveld van een écht kampioenschap nog geen sprake is, is dat slechts een kwestie van tijd.
Voor het komende seizoen heeft het Amerikaanse Mission Motors flink geinvesteerd in een nieuwe racefiets, die alleen qua design al de paddock van de MotoGP of WK Superbike niet zou misstaan. De Mission R wordt aangedreven door een driefasen wisselstroom inductiemotor die volgens de Amerikanen goed moet zijn voor een vermogen van 141 pk en een koppel van 156 Nm. En dat is vooral qua koppel een flinke verbetering van het vorige model, dat 136 pk en 135 Nm koppel wist te produceren.
De Mission R wordt gevoed door een hogecapaciteits 14.4 kWh batterij en moet goed zijn voor een topsnelheid van meer dan 160 mph (257 km/u). Ondanks de grotere batterij waren de engineers in staat de nieuwe fiets compacter te maken dan zijn voorganger, geclaimd wordt dat de racefiets kleiner is dan een 600cc supersport. Hoewel dat niet kan worden gezegd van het gewicht, dat met 247 kilo voor racebegrippen veel te zwaar is. Om de racefiets toch handelbaar te maken werd het gewicht zo centraal mogelijk geplaatst, zo is de elektromotor dichter bij het achterwiel geplaatst dan een conventionele verbrandingsmotor. Het accupakket is in een carbon fiber behuizing binnen het trellis buizenframe geplaatst.
Voor wat betreft de vering werd een beroep gedaan op het Zweedse Öhlins, dat een volledig instelbare FGR-000 TTX25 gasgevulde voorvork en een TTX36 achtershock leverde, die middels een linksysteem het achterwiel afveert. De achtershock is bovendien op een ongebruikelijke wijze gemonteerd, namelijk achterovergekanteld. Mission Motors deed dit om de wielbasis zo kort mogelijk te houden. De gesmede magnesium wielen zijn uit huize Marchesini, terwijl voor wat betreft de remmen werd gekozen voor Brembo's MotoGP remmen.