Matchless is terug met Model X Reloaded
Opgericht in 1899 door de gebroeders Collier, die ook aan de basis stonden van de allereerste Isle of Man TT, is Matchless een van de oudste motormerken uit de Britse motorgeschiedenis. Charlie Collier won in 1907 de allereerste TT, die destijds nog over een korter parkoers werd verreden omdat de motoren niet krachtig genoeg waren voor de Mountain section.
Zoals veel Europese merken kon ook Matchless de concurrentie van de in de jaren ’60 sterk opkomende Japanse merken niet aan, waardoor de verkopen sterk terugliepen en het merk in 1966 roemloos ten onder ging. Het merk werd overgenomen door de Manganese Bronze holding, die Matchless bij het nieuw op te richten Norton-Villiers onderbracht.
In 1973 kwam echter ook aan dat avontuur een eind, waarna Matchless in handen van de Britse zakenman Les Harris, die in 1987 de Matchless G80 op de markt bracht, aangedreven door een Rotax 500cc ééncilinder en voorzien van Italiaanse componenten als Paioli vering en Brembo remmen. De G80 werd echter geen succes, waardoor de productie begin jaren ’90 opnieuw ten einde kwam.
Twee jaar geleden werden de rechten van de merknaam door de Malenotti familie opgekocht - en gebruikt voor een nieuwe vintage kledinglijn genaamd Matchless London, in de geest van de oorspronkelijke Matchless kleding divisie die in de jaren ’30 door Henri Collier was opgericht.
Nu met de kledinglijn weer een stevige basis is gelegd gaat de Malenotti familie de aandacht van Matchless weer naar de motorfietsen verleggen. Het eerste model dat zal worden gelanceerd is deze Model X Reloaded, ontworpen door Franco Malenotti samen met het Matchless ontwerp team dat een eerbetoon aan de legendarische, van 1929 tot 1940 gebouwde Model X voor ogen had.
De Matchless Model X Reloaded wordt aangedreven door een 117 ci (1.916 c) S&S luchtgekoelde V-Twin, dat in een stalen frame is gemonteerd. Aan de voorkant is een schommelvoorvork gemonteerd, waarvan de in de vorkpoot geplaatste veer mooi zichtbaar is. De achterkant is middels twee onder het motorblok geplaatste schokbrekers afgeveerd.
Naast dat de Model X Reloaded zonder meer een geslaagde hommage aan de oorspronkelijke Model X is, heeft de Malenotti familie enkele interessante technische features aangebracht, zoals de Discacciati 12-zuiger remklauw voor met geforceerde koeling (de achterrem heeft een Discacciati 6-zuiger remklauw) en het zadel dat 60mm in hoogte kan worden versteld. Voor de verschillende rijhoogstes zijn twee paar voetsteunen voorzien.
De Matchless Model X Reloaded zal naar verwachting op de EICMA in Milaan worden gepresenteerd.