Luca Bar concept: Ducati ST1200
Als er één model is dat niet het verkoopsucces is geworden wat Ducati ervan had gedacht (en gehoopt), dan zal dat ongetwijfeld de ST-tour familie zijn. Daar zou, met dit ontwerpconcept van de Italiaanse ontwerper Luca Bar, wel eens verandering in kunnen komen.
Tien jaar lang maakten de ST modellen deel uit van de Ducati familie, die in 1997 werd geïntroduceerd. Met de ST wilde bij Ducati serieus marktaandeel vergaren in het toursportieve segment, waar in die tijd de Honda VFR heer en meester was. Sterker, bij een fabrieksbezoek konden we destijds in de ontwikkelingsafdeling van Ducati een heuse VFR ontdekken, die door Ducati van haver tot gort was geanaliseerd.
De ST2 werd aangedreven door Ducati's welbekende luchtgekoelde tweeklepper, die voor toepassing in de ST2 van waterkoeling was voorzien. Twee jaar later introduceerde Ducati de ST4, die van het krachtigere vierkleps motorblok van de 916 was voorzien. In 2002 lanceerde Ducati de ST4s, een sportievere versie van de ST4 die naast het motorblok van de 996 ook van betere veringselementen was voorzien.
In 2004 vervingen de Italianen de ST2 en ST4 door de ST3, een 992cc L-Twin die was voorzien van drie kleppen per cilinder. De ST4s bleef echter in productie tot 2006, waarna er definitief een einde kwam aan de vierkleps versie van Ducati's sporttour machine. Ducati gaf destijds als reden dat het 996 motorblok niet aan de Euro 3 norm voldeed en bovendien meer onderhoud nodig had dan de drieklepper.
In plaats daarvan lanceerde Ducati dat jaar de ST3s, de sportieve variant op de ST3 die dezelfde vering als de ST4s had aangemeten gekregen. In 2008 kwam er een einde aan de ST familie, nadat het jaar daarbvoor wereldwijd nog maar 1.011 modellen van de ST3 en ST3s waren verkocht. In het bedrijfsplan voor 2008-2010 was het sport touring segment officieel door Ducati als modelsegment geëlimineerd.
Liefhebbers van Ducati's toursportieve machines zullen ongetwijfeld stellen dat de ST gewoon de verkeerde motor op het verkeerde moment was. De markt voor toursportieve motoren was sterk aan het teruglopen, ten gunste van supersport motorfietsen die in die tijd niet aan te slepen waren. Nu Supersports op zijn retour zijn en er duidelijk weer markt is voor toursportieve motoren zou daar binnen afzienbare tijd best weer eens verandering in kunnen komen. Zeker als we dit door de Italiaanse ontwerper Luca Bar ontworpen concept van de ST1200 bekijken.
Op basis van het nieuwe 11 graden motorblok van de Multistrada en Diavel zou deze ST1200 best wel eens het verkoopsucces kunnen worden wat de oude ST nooit werd. Met een vermogen van 170 pk, wat de 1198 vierklepper probleemloos weet te produceren, zou de fiets Honda's VFR1200 ongetwijfeld het nakijken kunnen geven. Nu alleen Ducati nog zover zien te krijgen...