Lito Sora: elektrische mobiliteit uit Canada
Dat elektrische mobiliteit niet alleen is voorbehouden aan Silicon Valley heeft het Canadese Lito aangetoond. Drie jaar lang is in Quebec aan de Sora gewerkt, die in meerdere opzichten uniek is te noemen. Zo wordt de Sora aangedreven voor een vloeistofgekoelde 3 fasen gelijkstroommotor, die een koppel van 90 Nm in de range van 0-6.000 toeren heeft.
Nu is dat op zich niet uniek, evenals de remmen waarbij energie wordt geregenereerd. Bij de Sora heb je echter de keus uit drie verschillende vermogensafgiften: Performance, Normal en Safe Range. De Sora heeft volgens de Canadezen een topsnelheid van 190 km/u. In de stad kom je 200 km ver, op de snelweg is dat volgens Lito nog altijd ruim 100 kilometer. Het volledig opladen van het accupakket neemt 9 uur in beslag.
De Sora is uitgerust met een zadel dat elektrisch verstelbaar is, waardoor de zithoogte tussen 750 mm en 850 mm kan variëren. En daarmee is de fiets van cruiser tot supersport te transformeren. Het rijwielgedeelte bestaat uit een aluminium frame, een volledig instelbare 43 mm upside down en een horizontaal geplaatste ELka monoshock die eveneens volledig instelbaar is. De fiets wordt opgegeven voor een gewicht van 260 kg.
Goedkoop is de Lito Sora allerminst, in Canada moet $ 46.399 voor de fiets worden betaald en dat is bij de huidige keurs dik 30.000 euro.