Land of Joy tijdens Wheels and Waves
Wheels and Waves werd vier jaar geleden gelanceerd door zes Franse motorrijders met een grenzeloze passie voor motoren, golven en kunst met de bedoeling niets minder te zijn dan een echt festival waar mensen samen komen en hun passie delen, een festival dat elk jaar meer toeschouwers lokt. Wnheels and Waves is meteen ook de eindbestemming van een rit die meerdere Scrambler specials op 7 juni in Londen begonnen. Odermeer de SC-Rumble, een speciaal op de Ducati Scrambler gebaseerde custom gebouwd door Vibrazioni Art Design in samenwerking met Pirelli en de S. C. R. gebouwd door Mr. Martini namen deel aan de roadtrip.
De SC-Rumble werd voorgesteld op 22 mei op The Bike Shed beurs in Londen: Het Vibrazioni Art Design team vertrok daarna van Tobacco Dock, het gebouw dichtbij Tower Bridge waar het evenement plaats vond, richting Biarritz. Daar voegden zij zich samen met Belgisch custombouwer Fred Krugger die tijdens Wheels and Waves zijn custom Scrambler zal voorstellen. Zelfexpressie is een belangrijk kenmerk van de Ducati Scrambler. Fred Krugger, wereldberoemd door het bouwen van custom motoren van zeer hoge kwaliteit, toonde wat mogelijk is met deze motor uit The Land of Joy, wat resulteert in de custom Scrambler Icon genaamd ‘Magione’.
In 2002, na een lange carrière van autoracen en het restaureren van zowel motoren als auto’s, startte Krugger zijn eigen customising bedrijf. Zijn prestaties omvatten het winnen van het wereldkampioenschap custom motoren bouwen in 2010 en 2014, ook stond hij driemaal op het podium met een derde plaats in 2004, 2005 en 2009.
Krugger was vrij om de Ducati Scrambler volgens zijn eigen unieke stijl en energieke design te interpreteren. Beginnend met een nieuwe positionering en design van de tank die de motor een agressievere uitstraling geeft, terwijl gelijkwaardige ronde vormen en lijnen van de brandstoftank teruggevonden kunnen worden in het custom zadel met handgemaakte lederen bekleding, die het vakmanschap en bijzonder plaatwerk die de motor kenmerken benadrukken.
Om het nieuwe zadel, waar ook het omgekeerd geplaatste iconische Scrambler LED achterlicht in verwerkt zit, te laten passen werd het subframe ingekort en verlaagd. De voorvork werd met 45 millimeter verlaagd wat het strakke design van de motor benadrukt. De originele 10-spaaksvelg achteraan wordt bevestigd aan een geheel nieuw ontworpen swing arm, waar ook de uitlaat doorheen loopt. Deze werd gemaakt uit verschillende originele Ducati uitlaten, om te eindigen in een handgemaakte demper die de vorm van de motor volgt.
Door de vele accessoires die beschikbaar zijn voor de Scrambler koos Krugger ervoor het lage stuur te monteren en de aluminium voetsteunen, welke bevestigd zijn op een handgemaakt bevestigingssysteem, om zo aan te tonen dat Ducati customising op elk niveau toelaat middels de beschikbare Scrambler accessoires.
Tijdens het evenement zal het mogelijk zijn te zien hoe oldschool vakmanschap en een visie op design met veel detail de perfecte mix vormen tussen oud en nieuw, zonder de stijl van de Scrambler te verliezen. Als ervaren motorrijder hecht Krugger veel belang aan het aanpassen zonder daarbij de rijeigenschappen van de motor te verliezen.