KTM presenteert RC390 Cup, straatversie volgt
Het primaire doel van de ontwikkelingsafdeling bij de volledig gestroomlijnde RC390 Cup was een betaalbare racemotor te ontwikkelen voor door jeugdige coureurs, met het best mogelijke sportieve potentiaal. De cupracer heeft hetzelfde motorblok als de 390 Duke, en wordt opgegeven voor een vermogen van 38 pk, met volgens KTM ook een efficiënt brandstofverbruik bij volgas.
De 390cc ééncilinder is gemonteerd in een -hoe anders- stalen buizenframe, waar aan de voorkant een WP upside down en aan de achterkant een dubbele achterbrug met WP monoshock is aangebracht. Een enkele remschijf met vierzuiger Brembo remklauw moet de lichtgewicht racer tijdig tot stilstand weten te brengen. Voor de racer heeft KTM een speciaal PowerParts pakket samengesteld.
Het meest interessant aan de presentatie van de RC390 Cup is echter het feit dat de racer, in tegenstelling tot de Moto3 machine, geen prototype maar een afgeleide van een productiemodel zal zijn, waaruit is af te leiden dat KTM nog dit jaar een straatlegale RC390 zal gaan lanceren. En dat is goed nieuws voor de jeugdige beginnende motorrijders, die supersports nog steeds retecool vinden maar er a) het geld niet voor hebben en b) er niet meer op mogen rijden.
Stefan Pierer, CEO KTM:
We ontwikkelden een pure GP machine voor het Moto3 wereldkampioenschap. In tegenstelling tot die machine is de RC390 Cup gebaseerd op een productiemodel. Beide projecten kregen de hoogste prioriteit omdat de ontwikkeling van hoge-kwaliteit straatmotoren met een kleine cilinderinhoud tot onze core-activiteit behoort. De nieuwe KTM RC390, die vanaf 2014 verkrijgbaar zal zijn, zal inspelen op de vraag naar betaalbare supersports van hoge kwaliteit in de kleinere cilinderinhoud klasse.
Sinds 1993 heeft de ADAC veel bereikt met uitstekend werk voor jong talent in de Junior Cup. De promotie en steun van jong talent is ook erg belangrijk voor KTM. We zijn blij om hier veel energie in te hebben gestopt, omdat we actief bijdragen in de promotie van jonge rijders in zowel offroad als geasfalteerde sport. We zijn verheugd in staat te zullen zijn de ADAC Junior Cup te steunen als KTM 390 Cup met alleen KTM machines. Met de ADAC hebben we een partner in huis die is toegewijd, betrouwbaar en sterk, omdat alle betrokkenen professioneel zijn.