Zoeken

KTM onthult compleet nieuwe (Super) Duke familie

8 november 2016
Als we de onthulling van de RC16 MotoGP racer daar laten, wat uiteraard ook groot nieuws is en we deze zondag al in actie zien, heeft KTM één samenvattend woord voor al het overige nieuws: Duke.

In één klap onthult KTM nieuwe modellen van de gehele Dukefamilie, op de 690 na…maar inclusief een compleet nieuw model: de Duke 790. Voorlopig nog slechts een prototype, maar wel eentje waar al breeduit mee getest en gereden wordt. Een nieuw ontwikkeld paralleltwinblok is nu al Ready to Race en dat betekent dat KTM al heel erg ver is. Toch mogen we daar nog even op wachten.

Niet getreurd, want er is nog genoeg om ons zoet te houden in de tussentijd. Als we bij de dikke bom beginnen: de Superduke is vernieuwd. Dat zal niet makkelijk geweest zijn, want ‘The Beast’ stond al vooraan bij de supernakeds. De nieuwe Superduke heeft een facelift gekregen en is nu voorzien van een full led koplamp met een nog net wat scherpere snit. Deze koplamp is voortaan de gemene deler voor alle Dukes, inclusief de 125, wat op zich ook al een klein primeurtje is. 

Het blok is iets aangepakt om soepeler te lopen, zuiniger en stoot minder uit. Vanzelfsprekend hebben we nu Euro4, wat KTM niet tegenhoudt er toch 177 pk uit te halen. Verder is het stuur breder en lager en hangt de motor vol met hi tech: M50 monoblocs, MSC en cornering ABS, WP vering, optionele quickshifter met autoblipper, TFT display, cruise control tot 200 kilometer per uur, noem maar op. 

Maar er kan nog meer: met het optionele Track Pack krijg je ook nog eens Launch Control, MTC slipcontrol, een ‘track’ rijmodus, vrije mappingselectie en KTM My Ride, een connectie met je smartphone en mp3speler. Bovendien kan de wheeliecontrol uitgeschakeld worden. Is het genoeg?



Die My Ride connectiviteit is niet alleen voorbehouden aan de dikke Duke trouwens, maar ook beschikbaar op de kleineren, tot de 125 aan toe. Die komt dus ook geheel nieuw beslagen ten ijs, met de genoemde nieuwe koplamp, maar ook een full color TFT display. Zelfs de allerkleinste KTM krijgt dus hi tech onderdelen die niks weg hebben van een budgetfiets. Daarnaast is er een nieuw frame met bolt on subframe, een grotere 13,4 liter tank, aangepast zadel voor rijder en passagier, een (tja) nieuwe uitlaat. De Duke 250 krijgt dezelfde updates.

Gaan we direct door naar de 390, dan krijgt deze dezelfde updates maar net nog iets meer: een grotere 320mm voorrem en verstelbare hendel.s Het blok levert gewoon 44 pk en is uiteraard ook Euro4-gereed. Oh, en het is Ride by Wire wat betekent dat er nog veel meer mogelijk is. 

Hebben we alleen nog de 790. De begeleidende tekst is summier, maar het gaat heir om een radicaal ontworpen nieuwe brug tussen de ééncilinders en de 1290 Superduke. Met een voor KTM compleet nieuw tweecilinderblok dat nauwelijks groter is dan de 690 ééncilinder gaan we wat meemaken als deze motor uiteindelijk klaar voor productie is. 

Uiteraard is het prototype net nog even wat gestoorder dan het eindproduct kan worden, inclusief een idioot luidruchtig uitlaatsysteem in het kontje. Maar als het ze lukt het eindproduct ook maar een klein beetje op dit prototype te laten lijken, gaan we echt wat meemaken als het zover is. Waarom duurt het nou weer zo lang…?