KTM onthult 2016 SX-range crossers
De nieuwe range is ontstaan dankzij intensief ontwikkelingswerk van de R&D-afdelingen in het Oostenrijkse Mattighofen en in de VS, terwijl er ook sterke invloeden zijn van de motorsportafdeling, die onlangs twee wereldkampioenschappen aan haar palmares heeft kunnen toevoegen: KTM's eerste 450SX Supercross titel door Ryan Dungey en de 250SX "East"-titel van Marvin Musquin. Het klinkende resultaat is een totaal nieuwe range, die vanaf juli bij de dealers beschikbaar is.
De nieuwe READY TO RACE generatie KTM SX modellen, die deze week op het historische crosscircuit van Maggiora aan de pers wordt voorgesteld, biedt een combinatie van state-of-the-art technologie, ongeëvenaarde prestaties en het laagste gewicht in elke klasse, waardoor ze nieuwe maatstaven in de motorcross scene zet. Tenminste, zo beweert KTM.
Ten opzichte van de vorige modellen is maar liefst 90% van de onderdelen nieuw ontwikkeld, waarbij de KTM-ingenieurs hebben gestreefd naar fellere prestaties, betere stuureigenschappen en een lager gewicht van de SX-modellen. En dat terwijl de uiterst belangrijke elektrische starter werd gehandhaafd.
De SX-modellen profiteren van diverse belangrijke verbeteringen, waaronder de innovatieve AER 48 air voorvork die WP in nauwe samenwerking met KTM heeft ontwikkeld, plus een geheel nieuw ontworpen rijwielgedeelte met een nieuw frame, subframe, voetsteunen, swingarm, linksysteem en achtershock. Speerpunt daarbij was om tot een nog betere massacentralisatie en lager gewicht te komen voor een nog scherper stuurgedrag (alle modellen behalve de 250SX).
Nieuwe viertaktmotoren
Er werd een volledige range geheel nieuwe, kleinere en lichtere viertaktmotoren plus een nieuwe 125cc tweetaktmotor ontwikkeld, voorzien van een geheel nieuwe architectuur die betere prestaties mogelijk maakt en die beter harmonieert met het nieuwe frame. De viertaktmotoren zijn nu voorzien van een state-of-the-art lauch-control-systeem, een herzien motormanagement systeem met een snellere ECU, een nieuw gasklephuis en diverse ride-modes. De visie daarachter is duidelijk: de KTM-ingenieurs wilden hun nieuwe motoren nog sneller maken dan ooit tevoren!
Joachim Sauer, KTM Offroad Product Manager:
We vinden het geweldig om een nieuwe generatie SX-modellen te kunnen presenteren, die zijn ontwikkeld vanuit een samenwerking van vele experts in onze R&D afdelingen met diverse professionele rijders, onze Motorsport afdeling en met WP. Deze range zet grote stappen op het gebied van technologie en biedt een enorme gewichtsbesparing ten opzichte van de vorige modellen.
De nieuwe AER 48 voorvork heeft een ongelooflijk innovatief ontwerp. Wij zijn ervan overtuigd dat dit samen met het nieuwe rijwielgedeelte, de nieuwe motoren en alle andere verfijningen toe leidt dat rijders de 2016 SX range als een enorme vooruitgang ervaren. Daarnaast handhaven we ook bepaalde specifieke elementen die gevraagd worden in verschillende markten, zoals de 4CS voorvork in de VS. Het harde werk dat we wereldwijd met onze fabrieksteams hebben verricht en waardoor we nog meer successen in de felste competities van de motorcross en de supercross hebben behaald, kunnen we nu met onze klanten delen. We zijn enorm verheugd dat we de nieuwste SX-modellen aan de wereld kunnen presenteren.