Zoeken

KTM onthult 1090 Adventure en Adventure R

6 oktober 2016
Op de Intermot in Keulen heeft KTM het doek gelicht van een nieuwe 1090 Adventure, die de 1050 Adventure gaat opvolgen. Bij de 1090 Adventure hebben de Oostenrijkers het vermogen opgekrikt naar 125 pk, maar nóg interessanter is dat er nu twee uitvoeringen zijn. Naast de standaard 1090 Adventure is er nu namelijk ook een 1090 Adventure R.

 

Een 1050 met bijna alle elektronische snufjes van de oude 1190, dat is in een notendop de nieuwe 2017 KTM 1090 Adventure en Adventure R. De 1090 wordt aangedreven door hetzelfde motorblok als de 1050, met als grote verschil dat het naar 125 pk is opgewaardeerd. En dat is een flinke stap, zeker gezien het feit dat het blok nu ook aan Euro 4 voldoet. Naast de 125 pk versie blijft een 95 pk variant leverbaar die kan worden teruggetuned naar de 35 kW limiet van het A2 rijbewijs.

Naast dat het motorblok dus qua layout hetzelfde is gebleven heeft KTM ook het rijwielgedeelte grotendeels overgenomen van de 1050, hoewel KTM wel 7 kilo van het rijklaargewicht zonder benzine af heeft weten te snoepen. Woog de 1050 nog 212 kilo, bij de 1090 Adventure is dat nog maar 205 kilo. Wielbasis, balhoofdhoek en naloop zijn identiek, het enige verschil zit ‘m in de vering die nu een fractie kleiner is: bij de 1090 Adventure zijn de veerwegen 185 mm voor en 190 mm achter, waar dat bij de oude 1050 200 mm voor en achter was. Net als de 1050 heeft de 1090 een 23 liter benzinetank. 

Wat ergonomie betreft kunnen bij de 1090 Adventure het stuur en de voetsteunen naar eigen geur en smaak worden ingesteld: het stuur kan in horizontale richting +/- 10 mm worden aangepast, de voetsteunen 10 mm diagonaal naar boven en achteren en de hendels aan het stuur hebben 5 settings. Het windscherm kan eenvoudig 25 mm in hoogte worden gesteld. De zithoogte is net als z’n voorganger 850 mm. 

De 1090 Adventure heeft het elektronicapakket gekregen van de huidige 1190 Adventure, ofwel bekende rijmodi waarmee onder andere het vermogen kan worden aangepast en met bijbehorende tractie controle (die trouwens ook kan worden uitgeschakeld, net als het ABS). Optioneel kan de 1090 Adventure worden uitgebreid met een Offroad Mode, waarbij het ABS alleen nog op het voorwiel ingrijpt en de tractie controle pas bij 100% wielspin ingrijpt. 

 

Maar we zeiden het al, misschien nog wel belangrijker dan de opwaardering van de Adventure naar 1090 is het feit dat KTM er een 1090 Adventure R naast heeft gezet. KTM speelt daarmee heel slim in op de teleurstelling van de diehard fans van de oude 990 Adventure, die de 1190 veel minder geschikt vonden voor offroad gebruik. Daarnaast heeft KTM nu slim ruimte gecreëerd voor de kleinere paralleltwin Adventure, welke al tijdens testwerkzaamheden is gespot en voor 2018 staat gepland.

De 1090 Adventure R onderscheidt zich -vanzelfsprekend- door z’n grotere wielen in 18” achter en 21” voor formaat, waar de standaard fiets het met 17”/19” moet doen. Daarnaast heeft de Adventure R standaard valbeugels en is de Offroad Mode standaard voorzien. Net als de huidige 1190 Adventure R heeft ook de 1090 Adventure R volledig instelbare vering, ten opzichte van de standaard 1090 zijn de veerwegen met 220 mm voor/achter iets verlengd. Ook is de wielbasis van 1.580 mm 20 mm langer dan bij de standaard uitvoering. Wat gewicht betreft is de Adventure R 2 kilo zwaarder.

KTM heeft ook de prijzen al bekend gemaakt, met € 14.840,00 ligt de prijs van de 1090 Adventure op het niveau van de oude 1050, voor de 1090 Adventure R moet € 16.160 worden neergelegd. Wanneer de 1090 Adventure bij de dealer te verwachten is, is nog niet bekend, maar we verwachten op z’n laatst ergens begin volgend jaar.