KTM: nieuwe 690 Duke, 1290 Super Duke GT en 1290 Superduke R SE voor 2016
Waar in het verleden nieuwe modellen tot het laatste moment angstvallig geheim werden gehouden koos KTM dit jaar voor een hele andere strategie, door nog voor de onthulling een select groepje journalisten op de prototypes te laten rijden. En dus konden we een maand geleden al een eerste test publiceren van de vernieuwde 690 Duke - de vijfde generatie Duke alweer - en de compleet nieuwe 1290 Super Duke GT.
Om met die laatste te beginnen, de 1290 Super Duke GT is een toeristische variant op de twee jaar geleden geïntroduceerde 1290 Super Duke R, een fiets waarvan we vorig jaar tijdens ons super-naked vergelijk nog schreven dat het de meest polyvalente fiets van dit moment is. Monteer de Racing Kit en je hebt een geweldige circuitfiets, monteer koffers en je hebt een heerlijke fiets om in een ruk mee naar Saint Tropez te knallen.
Dat was ook KTM zelf niet ontgaan, en dus was het besluit snel genomen om een G(rand) T(ourismo) versie te ontwikkelen. De GT onderscheid zich door de forsere neus met windscherm en de optionele kofferset, maar dat is niet het enige waarin de GT zich onderscheid.
Zo is de fiets uitgerust met de semi-actieve vering zoals al bij de 1190 Adventure EDS en 1290 Super Adventure toegepast, waarbij te kiezen valt iet Street en Sport. Ook het ABS is instelbaar en beschikt zelfs over een 'Supermoto' optie, per slot van rekening is het natuurlijk wél een KTM.
Opmerkelijk is trouwens dat KTM het topvermogen van zowel de 1290 Super Duke GT als de 1290 Super Duke R nu op 'slechts' 173 pk heeft gezet, waar tijdens de presentatie van het prototype nog over significant meer vermogen werd gesproken. Onder andere in Duitsland mocht de 1290 Super Duke R nu al niet meer met 180 pk worden geadverteerd, omdat uit metingen bleek dat in de praktijk dat vermogen niet werd gehaald. Neemt niet weg dat met 173 pk de Super Duke nog steeds een van de sterkste nakeds op de markt is.
Naast de GT versie voor de sportieve groottoerist heeft KTM ook aan de sportieve -circuitgeoriënteerde - scheurneuzen gedacht door een extremere versie van de Super Duke uit te brengen: de 1290 Super Duke R Special Edition. Deze fiets onderscheid zich door een stuggere WP upside down en wavedisks in voor- en achterwiel, waardoor de fiets beter moet remmen en daarbij ook stabieler blijft. Daarnaast zijn andere hendels voor rem en koppeling en protectors voor die hendels gemonteerd en heeft de fiets een ander zadel. De Special Edition wordt tevens afgebeeld met een fraaie Akra einddemper, hoewel daar in de persinformatie met geen woord over wordt gerapt.
Het derde grote nieuws dat KTM voor 2016 voor ons in petto heeft is de vernieuwde -vijfde generatie- 690 Duke, die een compleet nieuw ontwikkeld motorblok heeft gekregen. Naast dat het blok er met nu 73 pk zes paardenkrachten op vooruit is gegaan - acht in het geval van de 690 Duke R, heeft KTM nu ook een tweede balansas gemonteerd om trillingen nog verder te elimineren. Ook heeft KTM nu voor het eerst hellingshoek sensoren toegepast en kan er worden gekozen uit drie verschillende rijmodi met elk z'n bijbehorende niveau van tractiecontrole. De hellingshoek sensoren worden ook voor het ABS gebruikt.