Zoeken

KTM lanceert Freeride E-SX crosser en E-XC enduro

23 september 2014
Na een lange testperiode met de Freeride E gaat KTM de elektrisch aangedreven offroad eindelijk op de markt brengen, en wel in twee varianten: als Freeride E-SX crosser en Freeride E-XC straatlegale enduro. Beide modellen zijn in essentie identiek, de E-XC is van de broodnodige prullaria voor toepassing op straat voorzien.

KTM 2015 Freeride E-XC

Menig motorcross liefhebber zal de Freeride E al op de baan hebben gespot. De elektrisch aangedreven crosser werd door KTM in 2011 op de EICMA in Milaan gepresenteerd, waarna in Europa een intensief testprogramma werd afgewerkt. Hetgeen nu heeft geresulteerd in de lancering van de Freeride E-SX en E-XC. Volgens KTM is de Freeride nog maar het begin van wat de Oostenrijkers met E-mobiliteit willen gaan doen.

Thomas Kuttruf, KTM PR Manager:
We zijn echt verheugd om deze innovatieve motor eindelijk te kunnen lanceren. De feedback van onze E-Parks op verschillende locaties in Europa is echt positief geweest en dit is een kwaliteitsproduct wat we in de nabije toekomst op veel cross- en trailbanen hopen te zien. KTM is volledig toegewijd aan dit project, en hoewel de Freeride E al een erg gevestigde motor is, is het nog maar het begin van onze betrokkenheid in E-mobiliteit.

Beide Freeride modellen worden aangedreven door een synchroonmotor met permanente magneten die goed is voor een topvermogen van 21,5 pk en een koppel van 42 Nm, wat volgens KTM in lijn ligt met door verbrandingsmotoren aangedreven machines van vergelijkbare grootte. De motor en controle unit zijn watergekoeld.

De elektromotor krijgt z’n voeding uit 360 Lithium-Ion batterijcellen met een totale capaciteit van 2,6 kWu, die in een die-cast aluminium powerpack zijn geplaatst. Volgens KTM is het accupakket krachtig genoeg om één uur te rijden, waarna het in 80 minuten weer volledig is opgeladen. Een 80% lading is al in 50 minuten gereed. Daarnaast kan het pakket snel worden uitgewisseld door het zadel eraf te halen en een paar bouten los te draaien.

De Freeride kent geen versnellingsbak, waardoor iets als een koppeling achterwege kon blijven. Een rem- en schakelpedaal is de Freeride vreemd, de bediening van de achterrem is -net als bij motorscooters- naar de linker stuurhendel overgebracht. Het rijwielgedeelte van de Freeride heeft een frame dat uit een mix van Chroom-Molybdeen staal en aluminium bestaat, waaraan een met fiber versterkt polyamide subframe is geschroefd. De vering komt uiteraard uit huize WP: 43mm upside down voor en een PDS monoshock achter. De Freeride wordt door KTM opgegeven voor een gewicht van 105 kilo.

Hoeveel de Freeride E-SX en E-XC moeten gaan kosten en vanaf wanneer ze leverbaar zijn, is nog niet bekend, maar bij onze Oosterburen gaan de machines voor € 10.995 (SX) en € 11.295 (XC) over de toonbank.