KTM lanceert Duke 390
We hebben het al eerder gesteld, door de regels van het nieuwe gefaseerde motorrijbewijs worden fabrikanten gedwongen in Europa lichte motorfietsen op de markt te brengen, die voldoen aan de A1 of A2 rijbewijs-richtlijn. Zo ook KTM, dat op de EICMA in Milaan het doek heeft gelicht van de Duke 390, die meer een afgeslankte versie van de Duke 690 dan een opgeboorde versie van de Duke 200 lijkt te zijn.
De Duke 390 wordt door KTM opgegeven voor een vermogen van 43 pk en een koppel van 35 Nm, wat misschien niet indrukwekkend lijkt, maar een eerdere test van de 39 pk sterke Kawasaki Ninja 300 leerde ons al dat met dit vermogen de lol er niet minder om is. Bovendien wordt de Duke 390 door KTM opgegeven voor een gewicht van 139 kilo zonder benzine, wat 'm met volle 11 liter tank rijklaar onder de 150 kilo brengt.
Geheel volgens KTM's filosofie is de Duke 390 uitgerust met alle vette componenten waar de Oostenrijkers garant voor staan: een dikke 43 mm WP upside-down voorvork en een WP monoshock met een veerweg van 150 mm voor en achter. Aan de voorkant is een 300 mm remschijf met radiale Brembo vierzuiger remklauw aangebracht, het achterwiel is van een 230 mm schijf met Brembo éénzuiger remklauw voorzien. Uiteraard is ook het Bosch ABS systeem op de Duke 390 terug te vinden.