KTM lanceert 3 nieuwe modellen op Intermot
Naast de reeds aangekondigde nieuwe 125cc, het resultaat van een eerste samenwerkingsverband met het Indiase Bajaj, presenteert KTM nog een tweetal nieuwe modellen op de Intermot in Keulen: een raceklare RC8 R Track en een van ABS voorziene uitvoering van de SMT.
Met de Duke 125 wil KTM haar marktsegment aan de onderkant van de markt flink gaan uitbreiden. Aangedreven door een 15 pk sterke ééncilinder wil KTM met de Duke 125 inspelen op de markt van lichte motorfietsen, die in veel landen in Europa openstaat voor mensen met een autorijbewijs. En, uiteraard, de Aziatische markt waar de de motor via het Bajaj netwerk op de markt zal worden gezet. Of de motor daadwerkelijk naar Nederland zal komen is vooralsnog de vraag, aangezien in ons kleine kikkerlandje 15 pk 125cc's niet heeft opengesteld voor rijbewijs B houders, en er dientengevolge -helaas- geen markt is voor dit soort machines.
Update: KTM Nederland heeft inmiddels laten weten dat de motor wél naar Nederland zal worden gehaald. Hoeveel de motor moet gaan kosten is nog niet bekend, hij zal leverbaar zijn vanaf voorjaar 2011.
RC8R Racer
Naast de Duke 125 presenteert KTM vandaag op de Intermot een raceklare versie van de RC8R, waarmee de Oostenrijkers het afgelopen jaar de constructeurstitel wisten te veroveren in het Duitse IDM kampioenschap. Daarmee is KTM het tweede merk na Aprilia dat een raceversie van haar superbike racer op de markt gaat zetten. Exacte cijfers waren ten tijde van deze publicatie nog niet bekend, maar verwacht een vermogen van rond de 180 pk voor deze raceversie.
SMT ABS
Het derde model dat KTM op de Intermot in Keulen presenteert is een ABS uitvoering van haar SMT, de meer op 'reise-enduro' geënte versie van de Supermoto, als tegenhanger van motoren als de Multistrada en Tiger 1050. Hiermee gaan de Oostenrijkers eindelijk overstag om ook ABS op haar motoren te gaan monteren.