KTM bouwt productieracer versie Moto3 racer
De 2013 KTM Moto3 250 GPR productieracer is in grote lijnen gelijk aan de M32 (Moto3 2012) GP machine die momenteel door fabrieksrijders als Sandro Cortese wordt gereden. De productieracer maakt gebruik van dezelfde 250cc watergekoelde ééncilinder, maar dan ontdaan van specifieke zaken die binnen de Moto3 regelgeving mogelijk zijn.
Waar de M32 fabrieksmachine 14.000 toeren draait, is voorzien van een Dell'Orto elektronische unit en een 115 dB Akrapovic uitlaatsysteem moet de GPR het doen met 13.500 toeren, elektronica van de RC-8R en een stiller Akrapovic uitlaatsysteem. De GPR is verder voorzien van lagere spec Brembo remmen en WP vering en OZ gesmede aluminium velgen. De remmen, vering en magnesium wielen van de GP machine kunnen wel separaat gekocht worden.
De productieracer zal bovendien worden gebruikt in de Red Bull Rookies Cup, het succesvolle bijprogramma van de MotoGP waar onze eigen Scott Deroue dit jaar uiterst succesvol in is. De Red Bull Rookies racer is technisch gezien identiek aan de GPR, maar dan voorzien van Red Bull bestickering.
Stefan Pierer, CEO KTM:
KTM's knowhow komt tot uiting in de Moto3 Grand Prix machine. Het omvat bewezen technologie van zowel offroad als wegrace motorsport. Intern heeft er een ongekende overdracht van kennis plaatsgevonden tussen R&D, motorsport en de series ontwikkeling. De toewijding van KTM is ook consistent met ons idee van ontwikkeling van jeugd en gefocust te zijn op sportmotoren met een kleine cilinderinhoud. Tot slot illustreert het Moto3 project KTM's oerkreet 'Ready to Race' eens te meer op alle fronten.
Technische gegevens:
Merk/Model | KTM Moto3 250 GPR |
Motor | |
Type | ééncilinder viertakt |
Koelsysteem | waterkoeling |
Cilinderinhoud | 249,5 cc |
Boring x slag | 81 x 48,5 mm |
Klepaandrijving | DOHC |
Ontsteking | RC-8R elektronica |
Starter | n.v.t. |
Brandstof | benzine injectie |
Smering | n.b. |
Vermogen (opgave) | 37 kW (49,6 pk) @ 13.000 tmp |
Maximaal toerental | 13.500 tpm |
Uitlaatsysteem | Akrapovic Full Titanium systeem (max 108 dB) |
Chassis | |
Frame | Buizenframe, balhoofdhoek en scharnierpunt achterbrug instelbaar |
Vering voor | WP 45mm upside down, RCMA3548 |
Vering achter | WP, instelbare lengte, hydraulische preload |
Voorrem | enkele schijf 290 mm, Brembo radiale remklauw |
Achterrem | enkele schijf 190 mm, Brembo remklauw |
Voorwiel | OZ gesmeed aluminium, 2.5 x 17" |
Achterwiel | OZ gesmeed aluminium, 3.5 x 17" |
Voorband | Dunlop 95/70-17 |
Achterband | Dunlop 115-70-17 |
Algemeen | |
Gewicht | circa 83 kilo drooggewicht |
Tankinhoud | circa 11 liter |
Prijs | € 45.000 excl. B.T.W. |
Contact | Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. |