KTM 1290 Super Duke R: übervet prototype
Voor de ontwikkeling van het 1290 Super Duke R prototype werden door de engineers uit Mattighofen alle remmen losgelaten, met als resultaat de meest extreme naked die met een mokerslag de concurrentie knock-out slaat. De 1290 Super Duke R wordt aangedreven door het motorblok van de RC8, dat qua cilinderinhoud flink is opgeboord. Hoeveel hield KTM in het midden, evenals het vermogen en koppel dat volgens de Oostenrijkers heel, heel erg hoog is. Iets waar ongetwijfeld geen woord van is gelogen, tijdens de presentatie werd de motor even gestart waarna de vullingen bijna uit onze tanden trilden.
Het LC8 motorblok is in een nieuw rijwielgedeelte gelepeld, waarbij voor het eerst door KTM een enkelzijdige achterbrug is toegepast. Het stijve frame is - zal het ooit anders zijn bij KTM - van WP vering voorzien, waarbij KTM spreekt van prototype vering. De wielen, remmen en banden komen van de raceafdeling van KTM en verder is het prototype van het nodige carbon voorzien. Volgens KTM moet het gewicht van de fiets onvoorstelbaar laag zijn.
Om het beest in toom te houden is de 1290 Super Duke R van de nodige elektronica voorzien, waaronder ABS, tractie controle en stopte en wheelie protectie. Uiteraard geheel instelbaar of uit te zetten. Hoewel het slechts een prototype is zal de daadwerkelijke productieversie niet lang op zich laten wachten, volgens KTM kunnen in 2013 al de eerste testritten worden gemaakt.