KTM 1190 Adventure: officieel gepresenteerd op Intermot
Waar de afgelopen jaren BMW met de R1200GS in de verkooptoppen niet meer weg te slaan is geweest bleven kenners ervan overtuigd dat niet de GS, maar KTM's Adventure dé fiets was als het op offroad rijden aankwam. Alleen al het 21" voorwiel dat absoluut een pré is om in de zandbak lekker te kunnen spelen. Toch werd de Adventure steeds meer naar de achtergrond verdrongen, mede ook omdat steeds meer andere merken zich op dit populaire segment gingen storten.
Voor modeljaar 2013 heeft KTM de nu tot 1190 Adventure gedoopte fiets echter stevig onderhanden genomen, en hoe. Om te beginnen de LC8 V-Twin, die met een opgegeven vermogen van 148 pk een flink stuk sterker is geworden. Enkel Ducati's Multistrada 1200 weet nog meer paarden te mobiliseren, maar die is duidelijk een stuk minder voor offroad gebruik geschikt. Dat kan van de standaard 1190 Adventure al worden gezegd, om maar te zwijgen van de 1190 Adventure R die nóg meer op offroad gebruik is toegespitst.
Daarnaast heeft KTM goed begrepen wat het sleutelwoord tot succes van dit decennium is geworden en heeft de nieuwe 1190 Adventure bomvol elektronica gehangen. Zo is de 1190 Adventure voorzien van een instelbaar traction control, wat bij de Oostenrijkers MTC (Motorcycle Traction Control) is genoemd. Standaard is de fiets verder voorzien van C-ABS, wat niet alleen uitschakelbaar is maar bovendien een offroad modus heeft, waarbij het achterwiel wel kan blokkeren.
Optioneel is de 1190 Adventure verder te voorzien van elektronisch geregelde vering, wat EDS (Electronic Damping System) is gaan heten. Ook heeft KTM TPMS in de accessoire-catalogus opgenomen, wat voor Ture Pressure Monitoring System staat, ofwel het aflezen van de bandenspanning onder het rijden. Daarnaast heeft KTM zaken als een tanktas of een kofferset in de catalogus opgenomen, voor diegenen die met de fiets willen gaan globetrotten.
De 'R' versie onderscheidt zich voornamelijk door zijn grotere wielen, 21" voor en 18" achter, waar bij de standaard versie een 19" voorwiel en 17" achterwiel is toegepast. Ook heeft de 'R' met 220 mm voor en achter een langere veerweg dan de standaard uitvoering.
De 1190 Adventure en 1190 Adventure R zullen naar verwachting begin volgend jaar worden geïntroduceerd, hoeveel de fietsen moeten gaan kosten is nog niet bekend.