Zoeken

Kibo K150: Nederlandse motor voor Keniase markt

3 november 2015
De eerste Nederlandse motorfiets in vijftig jaar rolt binnenkort van de band. Onder het merk Kibo is door het Nederlandse bedrijf Koneksie de Kibo K150 motor ontwikkeld. De motor is bedoeld voor de Keniaanse markt vanwege de explosieve groei van de motormarkt in dit land.

Kibo K150

Het jaarlijkse aantal verkeersongevallen is in Kenia schrikbarend hoog(*). Koneksie speelt hier als sociale onderneming op in en biedt met het motormerk Kibo een veilige oplossing in een groeiende markt. De eerste honderd motoren zijn inmiddels in productie en zijn nu te bestellen.

Kibo bestaat uit het motorfietsproductiebedrijf Kibo Motorcycles en de taxiservice Kibo Taxi Services. De Kibo K150 - het eerste model van Kibo Motorcycles - zal voornamelijk worden gebruikt door bedrijven, organisaties en individuen die dagelijks van motorfietsen afhankelijk zijn om hun diensten zo goed mogelijk te kunnen verlenen.

Denk hierbij aan koeriersdiensten, beveiligingsbedrijven en NGO’s die medicijnen vervoeren. Met Kibo Taxi Services geeft Koneksie een antwoord op de onveilige motortaxi’s in Kenia.

Huib van de Grijspaarde, directeur van Koneksie:
We willen met Kibo in Kenia een sociaal probleem aanpakken, maar wel met een commercieel product. Hiervoor hebben wij de afgelopen jaren een solide en veilige motor ontwikkeld die alleen wordt verkocht in combinatie met een onderhoudsprogramma voor de motor en een opleidingsprogramma voor de berijders. Dit is zowel voor de taxiservice als voor de losse verkoop.

Boda-boda industrie
Kenia kent sinds een aantal jaren een bloeiende ‘boda-boda’-industrie, zoals de motortaxi’s ook wel worden genoemd in het land. De naar schatting 400.000 motortaxi’s zijn gevaarlijk, omdat veel taxirijders ongetraind zijn en hun motoren niet worden onderhouden. Kibo Taxi Services is een kwaliteitsdienst voor mensen die in Nairobi gebruik willen maken van motorfietstaxi’s en veilig van A naar B willen komen.

De chauffeurs van deze motortaxi’s (allen Kibo K150) zijn voorzien van het Kibo-keurmerk. Degene die een taxi nodig heeft, kan dus zien dat de chauffeur getraind is en in bezit is van een verzekering, goed onderhouden motor én rijbewijs. De taxiservice zelf bevindt zich momenteel in de pilotfase.

Nederlands ontwerp, getest in Kenia
De Kibo K150 is in Nederland ontworpen en wordt in Kenia geassembleerd. Het model is volledig ontworpen door een Nederlands team – bestaand uit vijf productontwerpers, onder leiding van Peter Veldhoven – en getoetst in samenwerking met Keniaanse chauffeurs en passagiers. Het resultaat is een motorfiets die de gemakken van een straatfiets en de functionaliteit van een off-road motorfiets combineert.

Zo heeft de Kibo K150 onder andere grotere wielen dan gemiddeld en kan hij meer last dragen. Tevens is het zadel langer en biedt het frame stevige steunen waaraan de passagier zich kan vasthouden, zodat er niet tegen de chauffeur aan hoeft worden geleund. De motor is daarnaast zodanig ontworpen dat hij gemakkelijk te onderhouden is. Het ontwerp is uitermate geschikt voor de infrastructuur van Kenia.

Van de Grijspaarde:
Naast drukke stadsdelen kent Kenia uitgestrekte, rustige gebieden waar het probleem juist is dat er geen (goede) wegen zijn. De K150 is ontworpen om ook veilig door deze gebieden te kunnen rijden.

Koneksie
Koneksie is een Nederlands bedrijf met als doel betrouwbare en veilige mobiliteit voor zo veel mogelijk mensen beschikbaar te maken. De focus ligt daarbij op ontwikkelingslanden. Het eerste vraagstuk waar Koneksie hun tanden inzet, is de verkeersveiligheid in Kenia.

Met speciaal voor dit doeleinde ontwikkelde motorfietsen (zoals de Kibo K150), opleidingsprogramma’s, en de Kibo Taxi Services werkt Koneksie naar dit doel toe. Het bedrijf werkt hiertoe in Kenia samen met onder meer het Rode Kruis en Association for Safe International Travel (ASIRT). Na Kenia wil Koneksie met de Kibo K150 ook andere Afrikaanse markten ontginnen.

*) Jaarlijks sterven tussen de 3.000 en 13.000 Kenianen ten gevolge van een verkeersongeluk. Het merendeel van de slachtoffers betreft kwetsbare weggebruikers. Een derde van de sterfgevallen betreft passagiers.