Kawasaki Z1000R: overtreffende trap van de Z1000
Waar het Naked Sports segment zich steeds meer aan het ontpoppen is als een Naked Supersport, met vermogens van dik 175 pk, is Kawasaki ook bij de nieuwe Z1000R trouw gebleven aan de filosofie dat topvermogen niet heiligmakend is, maar bruikbaar vermogen des te meer. De nieuwe Z1000R is wat performance betreft dan ook gelijk aan de huidige Z1000, met dat verschil dat de motor nu aan Euro4 voldoet.
Waarmee de nieuwe Z1000R zich dan wel onderscheidt? Om te beginnen heeft de motor, die in de fraaie kleur Metallic Spark Black en Metallic Graphite op de markt is gezet en van een Z-logo in het zadel is voorzien, nu Brembo 310 mm zwevende remschijven met Brembo M50 radiaal gemonteerde Monoblock remklauwen en staalomvlochten remleidingen.
Misschien nog wel belangrijker dan de super remmen is de volledig instelbare Öhlins S46DR1S achtershock met los oliereservoir, waardoor de veervoorspanning eenvoudig op afstand te bedienen is. In combinatie met een nieuw lintsysteem en aangepaste instellingen van de voorvork moet dit een aanzienlijke winst wat stuureigenschappen en feedback betreft hebben opgeleverd. De huidige Z1000 was op z’n zachtst gezegd met name aan de achterkant nogal, emm, knetterhard.
Wat elektronica betreft geen exotisch - maar ook duur - Inertial Measurement Unit gedoe, maar gewoon dezelfde no-nonsense pure elektronica van de gewone Z (een échte vent heeft ook geen tractie controle of rijmodi nodig…), waarvan wel de afstelling van de ECU is gewijzigd, met het oog op een soepelere vermogensafgifte. Dat dan weer wel. Verder is het digitale display nu van een versnellingsindicator (jippie!) en een schakelindicator voorzien.
Prijs en levertijd zijn nog niet bekend.