Kawasaki Vulcan S: cruiser nieuwe stijl
Als we op z’n uiterlijk en naam af waren gegaan dan had de Vulcan S van ons meteen het stempel ‘mini-cruiser’ gekregen, maar dat zou de motor geen goed recht hebben gedaan. Volgens Kawasaki kan de Vulcan S nog het best worden vergeleken met de nieuwe Harley Street 750, die strikt genomen ook nog het label cruiser heeft maar meer DNA van een urban naked dan een cruiser heeft.
In de persinformatie spreekt Kawasaki van een toegankelijke fiets die niet alleen geschikt is voor het stadse stop-and-go- verkeer, maar waarmee je tevens in het weekend even de wind door je haren kunt laten waaien. Dankzij de combinatie van een lange wielbasis, een laag zwaartepunt en een gecentraliseerde massa moet de Vulcan S hoge stabiliteit voor snelweg cruisen combineren met wendbaarheid op een dijkje of in de stad.
De Vulcan S wordt aangedreven door de welbekende 649 cc paralleltwin van de ER-6, dat voor z’n rol in de Vulcan S een compleet nieuw rijkarakter heeft gekregen. Als we de groene jongens mogen geloven dan laat de Vulcan S al vanaf lage toeren z’n spierballen zien en heeft ie een krachtig middengebied, maar is het vermogen wel vriendelijk genoeg om maximaal gebruik van z’n powerband te kunnen maken.
Exacte cijfers heeft Kawasaki nog niet bekend gemaakt, maar volgens de Japanners moet de Vulcan S een compacte fiets zijn die over een lage zadelhoogte beschikt en daardoor vooral ook voor jonge motorrijders en motorrijdsters toegankelijk moet zijn. De vering is sportief georiënteerd en is voor wat betreft de schuin geplaatste monoshock in veervoorspanning in te stellen. De 300 mm remschijf met 2-zuiger remklauw voor en de 250 mm remschijf achter moeten de Vulcan S weer tijdig tot stilstand zien te krijgen. Uiteraard standaard van ABS voorzien.
Uniek aan de Vulcan S is dat de voetsteunen in drie standen kunnen worden ingesteld, waardoor je de zithouding naar je eigen smaak kunt aanpassen. En daar blijft het niet bij, volgens Kawasaki is deze Vulcan S pas het begin en zal binnen nu en een jaar een waslijst aan accessoires op de markt worden gezet, zodat een ieder de Vulcan S z’n eigen unieke identiteit kan geven. Flatbar stuur en de duozit eraf en je hebt in één klap (vooruit, twee) al een héél andere fiets.
Met Amerika als grote afzetmarkt voor dit soort fietsen is het niet vreemd dat Kawasaki de Vulcan S op de AIMExpo Motorshow in Orlando heeft onthuld. In Europa moeten we wachten tot de EICMA in Milaan, waar de fiets voor het eerst aan het Europese publiek zal worden getoond.