Kawasaki vernieuwt Z1000SX voor 2017
Het eerste wat meteen opvalt bij deze derde generatie Z1000SX is de nieuwe vormgeving, die duidelijk meer DNA van de dit jaar vernieuwde ZX-10R heeft gekregen. Net als de spraakmakend vormgegeven Z1000 Naked heft de SX nu ook LED verlichting gekregen.
Onderhuids claimt Kawasaki veel verder te zijn gegaan dan de motor alleen maar aan Euro 4 aan te passen. De vernieuwing draait allemaal om de drie letters IMU, de regelunit die alle elektronische snufjes regelt. En elektronische snufjes heeft de Z1000SX: KCFM Kawasaki Cornering Management Function, een nog beter KTRC Kawasaki TRaction Control en nog meer zekerheid van KIBS Kawasaki Intelligent anti-lock Brake System.
Uiteraard heeft de 2017 Z1000SX verschillende rijmodi, maar dat had de vorige ook al. Het display is compleet vernieuwd en heeft nu, naast een grote analoge toerenteller, voor het eerst een versnellingsindicator. Het multifuncionele LCD scherm moet de digitale revolutie compleet maken.
Sportief reizen moet nu nog comfortabeler zijn. Om het comfort te verbeteren is de kuip verbreed en het windscherm vergroot. Net als z’n voorganger is het scherm trouwens in 3 standen in te stellen. Misschien wel het belangrijkste is echter dat Kawasaki het zadel heeft aangepast, zowel dat voor de rijder als de duopassagier. Het zadel is iets breder en dikker uitgevoerd, waardoor zadelpijn verleden tijd moet zijn. Verder zijn de spiegels 20mm verder naar buiten gezet.
De 2017 Z1000SX is leverbaar in de kleuren Candy Lime Green, Metallic Spark Black en Candy Burnt Orange. Prijs en levertijd is nog niet bekend, maar dat kan nooit lang meer duren: nog deze maand vliegen we naar Malaga voor z’n introductie.