Zoeken

Kawasaki vernieuwt Z1000SX voor 2014

7 september 2013
Hij was al eerder in het wild gespot, maar nu is het officieel: Kawasaki heeft voor modeljaar 2014 de Z1000SX, volgens Team Green dé ultieme Sport Tour motor, aanzienlijk aangescherpt. De Z1000SX moet nog sportiever en tegelijkertijd nog comfortabeler en makkelijker in gebruik zijn geworden.

Kawasaki Z1000SX

Dat Kawasaki voor het komende modeljaar de Z1000SX flink heeft vernieuwd was op het wereldwijde web al bekend geworden nadat hij tijdens het filmen van de promotionele video in Noorwegen was gespot. Met de Z1000SX, die van oorsprong een afgeleide van de sportieve naked Z1000 is, richt Kawasaki zich op zowel voormalige supersport rijders als motorrijders die op zoek zijn naar een tourmachine met degelijke allround kwaliteiten.

De meest opvallende uiterlijke vernieuwing op de nieuwe Z1000SX is ongetwijfeld het nieuwe koffersysteem in kleur meegespoten. In elk van de 28L grote koffers past een integraalhelm en het nieuwe slanke design valt nog meer in het midden van de machine. De totale breedte van de koffers is nu nog slechts 925 mm. Niet alleen zorgt een geheel nieuw bevestigingssysteem ervoor dat de motor er met of zonder koffers net zo mooi uit ziet, met het nieuwe monokey systeem heb je voortaan nog maar één sleutel nodig om zowel de motor te starten als de koffers te openen.

Op het gebied van de elektronica zijn er verbeteringen aangebracht. De Z1000SX is voor 2014 uitgerust met een reeks nieuwe technologieën, waaronder de bekende KTRC tractiecontrole. Naast de drie instelbare modi, waaronder sportief rijden en gladde omstandigheden, wordt dit systeem nog aangevuld met twee extra motor-mappings waaruit de rijder kan kiezen. Kawasaki’s expertise op het vlak van technologie werd ook gebruikt voor het optimaliseren van het motorblok. Een hele reeks aanpassingen en verbeteringen moeten voor een directe en bijzonder goed doseerbare vermogensafgifte zorgen.

Kawasaki Z1000SX

Het rijwielgedeelte van de Z1000SX kreeg zowel voor als achter de nodige verbeteringen: herziene instellingen voor de 41mm voorvork en een radiale rempomp die de nieuwe Tokico monobloc remklauwen aanstuurt. In combinatie met het ABS systeem benaderen de remkwaliteiten nu het absolute supersport niveau. De achtervering is dankzij de nieuwe en eenvoudige bediening makkelijker in te stellen voor een optimale wegligging of bijvoorbeeld op het gewicht van de bagage en de duopassagier.

Naast de geoptimaliseerde performance is de geluidsbeleving intenser geworden. De nieuwe airbox en het vernieuwde luchtinlaatsysteem beloven de typerende en verslavende Kawasaki “inlaat huil” bij het accelereren.

Met de vernieuwde Z1000SX is Kawasaki ervan overtuigd haar positie in het Sport Touring segment verder uit te gaan bouwen. Of ze daarin zijn geslaagd zal eind deze maand blijken, als we gaan afreizen naar Oostenrijk waar de motor aan de wereldpers zal worden voorgesteld.