Kawasaki vernieuwt ER-6n voor 2012
Het kan haast niet anders dan dat in het handboek van Kawasaki met koeienletters 'stilstand is achteruitgang' staat vermeld. We zouden anders geen reden kunnen verzinnen waarom Kawasaki de ER-6n voor 2012 zo rigoreus onderhanden heeft genomen. Vanaf de eerste kennismaking met het eerste model, destijds in een zwaar verregend Oostenrijk, zijn we zwaar onder de indruk van de ER-6n geweest, en dat werd na de lancering van het 2009 model alleen maar versterkt.
Voor wat betreft de rij-eigenschappen hadden ze 't wat ons betreft dus niet hoeven doen, maar omdat stilstand dus achteruitgang is, is voor 2012 een compleet nieuw model door Team Green uitgewerkt. Om te beginnen bij het design, dat nog wel over dezelfde koplampunit als het huidige model beschikt, maar waarvan vooral de tank, het zadel, radiatorcovers en het kontje onderhanden zijn genomen en waarbij de fraai in radiatorcover verwerkte knipperlichten helaas het veld hebben moeten ruimen voor antieke aan de voorvork bevestigde exemplaren. Ook het display is vernieuwd en nu stukken overzichtelijker, en bovendien voorzien van een verbruiksmeter en een zuinigheidsindicator, die gaat oplichten zodra er zuinig wordt gereden.
Motorisch is de fiets qua topvermogen met 72.1 pk gelijk gebleven aan het huidige model, maar volgens Kawasaki zijn vooral in het lage- en middengebied de pieken en dalen gladgestreken waardoor de fiets sterker en nog gemakkelijker te rijden moet zijn geworden. Niet in de laatste plaats ook dankzij het nieuwe rijwielgedeelte met nieuwe dubbelpijps achterbrug, die de ER-6n nog lichtvoetiger moet laten sturen. Het nieuwe zadel moet tot slot voor een meer rechtop zithouding zorgdragen, waardoor zowel voor rijder als passagier het comfort moet zijn toegenomen.
Vanaf wanneer de 2012 204 kilo rijklare ER-6n leverbaar is, en hoeveel de fiets moet gaan kosten, is nog niet bekend.