Kawasaki toont SC 01 Spirit Charger op Tokyo Motor Show
De Tokyo Motor Show is altijd al dé motorshow geweest waar de Japanse merken elkaar proberen af te troeven met übervette concept modellen. Kawasaki gebruikte het podium van deze 44e editie van de show om de 2016 versies van de Ninja H2 en Ninja H2R officieel te presenteren en daarnaast een nieuwe ‘Rideology’ design strategie te ontvouwen.
Kenji Tomida, president Kawasaki Motorcycle and Engineering Company, toonde verder een concept van een compleet nieuw supercharged model. Dit past naadloos in de Kawasaki filosofie, waarin het volledig in eigen beheer ontwikkelen en produceren supercharger modellen centraal staat.
Kenji Tomida over de drie basisprincipes hiervan:
Ten eerste moeten onze motoren power hebben en gewoon mooi zijn. Ten tweede moeten alle Kawasaki motoren een hoge fun-factor hebben en de beste rijbeleving geven. Maar het aller belangrijkste is het vertrouwen in het vakmanschap van de volledige Kawasaki Group. Wij willen de meest geavanceerde technologie ontwikkelen en bouwen, om daarmee wereldwijd het leven van mensen te kunnen verrijken.
Met het ‘SC 01’ of ‘Spirit Charger’ concept verkent Kawasaki de vele mogelijkheden die toekomstige supercharged motoren kunnen bieden. Voor de Spirit Charger is gekozen voor zachtere, meer luxueuze materialen in vergelijking met de ‘hard-edge’ lijnvoering van de Ninja H2 en Ninja H2R.
Opvallend bij dit concept is de toepassing van de ‘Balanced Supercharger Engine’, dat de kick en pure sensatie van een supercharger met een lager brandstofverbruik moet combineren. Hiervoor zijn elektronisch gestuurde lamellen in de inlaat van de supercharger aangebracht, waarmee zowel het volume van de inlaatlucht als de stroomrichting worden bepaald.