Kawasaki R2: nieuwe Supercharged 600 Supersport?
Na twee jaar geleden de wereld te hebben verrast met de gelimiteerde H2 - en nog exclusievere H2R - was het een kwestie van wachten tot Kawasaki de Supercharger technologie op andere modellen zou gaan toepassen.
Ten opzichte van de H2 is bij de R2 alles veel compacter gebouwd. Net als de H2 heeft ook de R2 een trellis buizenframe. De luchtinlaat is nu echter onder de tank geplaatst en voed t verse lucht naar een kleinere charger. De tank loopt onder het zadel door. De styling van de R2 lijkt heel erg veel op het 2005 ZX-6R 636 model, maar dat kan ook bewust zijn gedaan om ons op het verkeerde been te zetten.
Of dat Kawasaki de nieuwe R2 nog dit jaar gaat presenteren, hetzij op de Intermot in Keulen, hetzij op de EICMA in Milaan, valt nog te bezien. Kawasaki ontkende desgevraagd de R2 met kracht/ “Een 600cc supersport is voor de Europese markt niet meer interessant, alleen in de Verenigde Staten is er nog een redelijke vraag naar de 600 Supersport,” aldus Team Green tegenover Motorfreaks.
Een mooi statement en zeker een waarheid als een koe voor wat de enorm teruggelopen verkoopcijfers van het Supersport segment betreft, maar dat nemen we ditmaal toch wel met een flinke korrel zout. Wij verwachten dat de R2 er zeker komt, maar op z’n vroegst pas in 2018. Ook hebben we het idee dat de R2 een stuk minder extreem dan de huidige ZX-6R zal zijn, met de focus dus meer op straat.