Kawasaki onthult 2017 ZX-10RR
We hadden het natuurlijk op onze klompen aan kunnen voelen, nu de tuning in het WK Superbike behoorlijk aan banden is gelegd en alle teams - inclusief de fabrieksteams - het met de spullen uit de racekit moeten doen, is het voor de fabrikanten interessanter geworden om naast het standaard model een speciale versie uit te brengen, met het oog op het WK Superbike (en FIM Superstock 1000 kampioenschap).
Het belangrijkste verschil ten opzichte van de standaard ZX-10R is de cilinderkop waar ruimte is gemaakt voor de snellere nokkenassen van de racekit. De klepstoters zijn nu voorzien van een DLC coating, terwijl het onderblok stijver is gemaakt. De verbindingskanalen tussen de cilinders zijn versmald, de wanddiktes in die zones zijn daarentegen juist vergroot.
Optisch onderscheidt de dubbel-R zich door 7-spaaks gesmede Marchisini velgen, die een stuk lichter zijn en daarmee een enorme verbetering voor het gyroscopisch effect zijn. De Showa Balance Free voorvork en BFRC lite achtershock zijn aangepast op sologebruik en de nieuwe vering en banden. In tegenstelling tot de enkel-R staat de ZX-10RR standaard op Pirelli Diablo Supercorsa SP banden.
Ook is de ZX-10RR standaard uitgerust met een quickshifter met autoblipper, wat bij de huidige ZX-10R in de Akrapovic kit was ondergebracht. De ZX-10R heeft trouwens wel standaard een quickshifter, alleen dan zonder autoblipper voor het terugschakelen.
Naast andere wielen heeft de ZX-10RR standaard een afdekkap voor de duozit, op de cover staat hetzelfde KRT Winter Test sneeuwvloklogo dat ook op de ruit is terug te vinden. In het deksel van de krukassensor is een RR logo gegraveerd en ook de contactsleutel heeft ter verfraaiing een RR logo.
De ZX-10RR is alleen leverbaar als Pekelfiets, excuus, KRT Winter Test Edition. Leverbaar vanaf februari volgend jaar, hoeveel ‘ie moet gaan kosten is nog niet bekend.