Kawasaki onthult 2016 KX450F crosser
Bovenstaande kretologie uit Kawasaki’s persinformatie omtrent de 2016 KX450F mag misschien een hoog “wij van wc-eend adviseren wc-eend” gehalte hebben, maar we moeten toegeven dat je het zeker niet verkeerd doet als je in de AMA Supercross 32 titels - meer dan enig ander merk - weet te behalen. Dan heb je in ieder geval een goede machine gebouwd.
Volgens Kawasaki is die goede machine nu nog beter geworden, door toepassing van een lichter blok en lichter frame, waardoor maar liefst 3,4 kilo aan gewicht is bespaard. Hierdoor moet de KX nog scherper sturen, nog betere prestaties hebben evenals een optimale rijpositie. Naast het lagere gewicht zijn ook de cilinderkop, inlaatkleppen, nokkenas timing en uitlaat aangepast. Dit alles moet de 2016 Kawasaki KX450F nog krachtiger en soepeler hebben gemaakt.
De nieuwe KX450F is voorzien van de laatste ontwikkelingen op elektronisch gebied; launch control, plug and play stekkers met verschillende injectie settings en een motormanagement waarvan de mapping op iedere baan in te stellen is. Met de handzame KX FI Calibration Kit (optioneel) moet bovendien de brandstofinjectie net zo nauwkeurig in te stellen zijn als de Kawasaki fabrieksrijders zelf.
Dankzij het viervoudig instelbare stuur en de tweevoudig verstelbare voetsteunen, moet de rijpositie eenvoudig in te stellen zijn op het postuur van iedere rijder. Naast het opmerkelijk slanke en lichte frame, valt ook de race-ready SFF-Air TAC voorvork op. Deze lichtgewicht aluminium vork maakt gebruik van exclusieve metalen, zoals titanium en alumite, voor een ultra-lage wrijving en een ongekend soepele werking. Terwijl de dikke 49 mm binnenpoten voor een enorme stijfheid zorgen. De voorvork is bovendien eenvoudig over een zeer breed gebied in te stellen. Ideaal om de settings tussen twee manches snel aan te passen. De grote 270 mm wave remschijven zijn perfect te doseren en beschikken over een sublieme remkracht.
De nieuwe KX450F straalt volgens de Groenen uit dat deze direct van de fabrieksracers afgeleid is. Dat komt onder andere door de nieuwe, slanke kappen. Door de radiateurs onder een andere hoek te plaatsen zijn zelfs de radiateurkappen zijn smaller uitgevoerd. Het zadel en de tank zijn nog vlakker geworden en lopen vrijwel naadloos in elkaar over voor nog meer bewegingsvrijheid.
De agressieve styling geeft de KX450F een meer compact uiterlijk, wat onderstreept wordt door het fabrieksteam design en de graphics. Zwarte alumite velgen, zwarte vorkbeschermers en groene details zorgen voor de direct herkenbare Kawasaki look. Die kenmerkende stijl is ook terug te vinden in details als de fabrieksgroene alumite afwerking van de vering verstellers en andere groene onderdelen van het blok. En betreft de leverbare kleuren: iedere rijder die een beetje verstand van motorcross heeft weet toch dat groen de enige optie is!
De 2016 Kawasaki KX450F zal begin augustus in de showroom staan, de prijs wordt binnenkort bekend gemaakt.