Kawasaki Ninja H2 en H2R: 200 en 310 pk
Een motor ontwikkelen die rijders iets zou bieden wat ze nog nooit hadden ervaren was de sterke wens van Kawasaki en het uitgangspunt van de H2R en straatlegale H2. De motor moest een intense acceleratie en ongekend hoge topsnelheid bieden én daarbij over circuit performance op supersport niveau beschikken. Om dit te realiseren werd een beroep op alle verschillende bedrijven van de Kawasaki Heavy Industries Group.
In eerste instantie werd de ultieme fiets, de H2R, door het ontwikkelingsteam uitgewerkt, waarna alleen aanpassingen ten behoeve van homologatie werden gedaan voor de straatlegale variant. Volgens Kawasaki zijn die verschillen slechts minimaal. Dat de H2 over 'slechts' 200 pk beschikt heeft de fiets te danken aan een gentlemen's agreement van begin deze eeuw om geen motoren met meer dan 200 pk op de markt te brengen.
De compleet nieuw ontwikkelde compressor vierinlijn is door het Kawasaki Motorcycle Engine team zoals gezegd ontworpen in samenspraak met andere bedrijven binnen de HKI group, namelijk de Gas Turbine & Machinery Company, Aerospace Company en de Corporate Technology Division.
Een van de grote voordelen van een compressor in eigen huis ontwikkelen en het ontwerp op het karakter van de Ninja H2 af te stemmen is volgens Kawasaki dat de engineers in staat zijn geweest om high-efficiency gebruik over een breed scala aan omstandigheden uit te smeren. Iets wat niet mogelijk was geweest als op een normale vierinlijn een aftermarket automotive compressor was gemonteerd. In tegenstelling tot veel compressors, die alleen maar meer piekvermogen geven, zijn de H2 en H2R over de h
ele range ongekend sterk. Tenminste, zo beweert Team Green.
Om de wielbasis met 1.455 mm lekker kort te houden moest een trellis buizenframe worden toegepast. De enkelzijdige achterbrug -voor het eerst bij Kawasaki- is direct aan het motorblok geschroefd dat als dragend onderdeel deel uitmaakt van de constructie. Aan de voorkant is een 43 mm KYB upside down gemonteerd, aan de achterkant een KYB monoshock. Om de motor tijdig tot stilstand te krijgen zijn 330 mm schijven met Brembo 4-zuiger remklauwen toegepast. De zithouding moet volgens Kawasaki gelijk aan die van een normale supersport zijn, maar dan minder agressief.
Uiteraard zijn de H2 en H2R uitgerust met een uitgebreid elektronicapakket, met verschillende rijmodi (twee voor op het circuit, een voor op straat), instelbare tractiecontrole, instelbare KLCM launch control, KEBC engine brake control, KIBS intelligent supersport-stijl ABS, een KQS quickshifter en een Öhlins elektronisch geregelde stuurdemper.