Kawasaki Ninja H2: 300 pk, omdat het kan
Kawasaki had ons plechtig beloofd dat we op voorhand al alle informatie van de nieuwe Ninja H2 onder embargo zouden krijgen, op somma van een boeteclausule van een halve ton, maar naast dat we nu wisten hoe de fiets er uit is komen te zien konden we van de summiere bijgevoegde informatie niet echt wijzer worden. "Het officiële persbericht moet nog door Japan worden goedgekeurd, voor alle info moet je wachten tot de presentatie op de Intermot," aldus onze bron die verder niet met naam mag worden genoemd.
Als Suzuki zich kwaad maakt, dan kunnen ze de zuinigste auto ter wereld bouwen, Als Yamaha zich kwaad maakt dan kunnen ze de beste piano's ter wereld bouwen en als Kawasaki zich kwaad maakt dan kunnen ze de krachtigste motor ter wereld bouwen. Mijne dames en heren, Kawasaki hééft zich kwaad gemaakt.
Ze hebben het niet letterlijk gezegd, maar dat was wel wat ze bedoelden toen op de Intermot de nieuwe Ninja H2R werd gepresenteerd, de motor die de wereld die motorrijden heet voor goed heeft veranderd. De Ninja H2 is het resultaat van een samenwerkingsverband tussen alle takken binnen het Kawasaki concern, waar naast motoren ook schepen, treinen en onderdelen voor de ruimtevaart en vliegtuigindustrie worden gemaakt.
Zo is het ontwerp van de compressor voor rekening van de vliegtuig divisie gekomen, terwijl de ruimtevaartjongens naar het aërodynamische aspect van de H2 hebben gekeken. Elk onderdeel van de Ninja H2 is compleet nieuw ontworpen en tot in het kleinste detail gewikt en gewogen. Zo is de binnenkant van de velg van het achterwiel geruwd om te voorkomen dat de band over de velg kan verschuiven.
De keuze voor een trellis buizenframe, waarin het motorblok als dragend deel is opgenomen, is ook niet zonder reden gedaan, het is volgens Team Green de enige manier geweest om de thermische huishouding van de 998 cc viercilinder lijnmotor onder controle te houden. De vleugels buiten de kuip zijn bedoeld om op hoge snelheid het voorwiel aan de grond te houden.
De Ninja H2 wordt in twee verschillende versies op de markt gezet: een niet straatlegale versie zoals die op de Intermot in Keulen is te zien, en een versie waarmee je wél de straat op mag, welke voor de EICMA in Milaan is bewaard. Te koop zijn ze trouwens allebei, waarbij moet worden gedacht aan een prijskaartje van rond een halve ton voor deze niet straatlegale versie en een bedrag van tussen de dertig en veertigduizend euro voor de straatlegale variant.
In een uitgebreid nieuwsbericht duiken we binnenkort een flink stuk dieper op de materie van deze Ninja H2 in.