Kawasaki lanceert Z800
Voor de ontwikkeling van de Z800 kregen de ontwerpers carte blanche om een compromisloos design te creëren. Met 'woestheid' als designthema wilden de ontwerpers de fiets de uitstraling van een roofdier geven, wat subtiel in het zadel terug te vinden is dat dankzij het Z-profiel als de huid van een roofdier oogt. Vanaf de zijkant gezien moeten de zijkappen en de nu standaard onderkuip het motorblok omvatten als een roofdier een prooi in z'n bek. Net als bij de Z1000 bevindt het contactslot zich vlak voor de benzinetank, die aan de achterkant smaller is gemaakt waardoor je gemakkelijker je knieën er tegenaan kan moet kunnen drukken.
De afstemming tussen voetsteunen, zadel en stuur is volgens Kawasaki gericht op een optimale communicatie tussen rijder en motorfiets. Het stuur heeft een vlakker design, wat bij moet dragen aan de streetfighter uitstraling. Door toepassing van hogere risers is de grippositie ongewijzigd gebleven. Ook het design van het motorblok heeft bij de Z800 de nodige aandacht gekregen. Nieuwe carterdeksels moeten het agressieve design van de fiets versterken. Achter de Compacte koplamp-cover, die is voorzien van een meervlaksdesign, huist het nieuwe display dat weer helemaal digitaal is geworden.
Fraaie carterbescherming, uit de accessoire-catalogus. Het nu weer digitale display oogt verfrissend
De undertray is standaard, evenals het van Z profiel voorziene zadel dat aan de huid van een roofdier moet doen denkenGeen ronde unit als bij de eerste Z750 echter, maar een breed en overzichtelijk LCD display dat uit drie secties bestaat. In de middelste sectie is de toerenteller met oplichtende (in drie patronen instelbare) streepjes, daarnaast zijn snelheidsmeter, kilometerteller met dubbele tripfunctie, een klokje, koelvloeistoftemperatuur, benzineniveau, resterende actieradius en een indicator voor zuinig rijden ondergebracht.
De belangrijkste vernieuwing aan de Z800 is echter het motorblok, dat dankzij z'n grotere boring van nu 71 mm (was 68,4 mm) nu een cilinderinhoud van 806 cc heeft gekregen. Nu betekent een grotere zuiger normaal gesproken meer gewicht, maar Kawasaki heeft dat weten te compenseren door het zuigerhemd korter te maken. De vier-in-lijn wordt nu opgegeven voor een vermogen van 113 pk bij 10.200 tpm, en dat is toch een kolenschepje meer dan z'n voorganger. Ook het koppel is toegenomen naar nu 83 Nm bij 8.000 tpm. De in- en uitlaatkanalen zijn op de grotere cilinderinhoud aangepast. De inlaatkelken hebben nu ongelijke lengte, wat voor een optimalisering van de luchtstroom moet zorgdragen. De kelken van cilinder 1 en 4 zijn kort, terwijl die van cilinder 2 en 3 lang zijn. Ook de inlaatkanalen zijn verlengd om meer koppel bij een lager toerental te realiseren.
Naast het vernieuwde motorblok is -uiteraard- ook het rijwielgedeelte van de Z800 vernieuwd. Het ruggengraatframe, dat uit hogerekgrensstaal is vervaardigd, is gebaseerd o dat van de Z750R, maar heeft een herziene stijfheidsbalans. Dankzij de toepassing van een gegoten aluminium motorsubframe konden de motorsteunen achter de cilinderkop worden geplaatst, dichter bij het zwaartepunt van het motorblok. Hierdoor moeten volgens Kawasaki minder motortrillingen worden doorgegeven. De stalen swingarm is iets langer geworden (572 ipv 560 mm) om plaats te bieden aan het grotere achtertandwiel. Aan de voorkant is nog steeds een 41 mm KYB upside-down terug te vinden, die qua veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar is. Aan de achterzijde is de KYB shock nu 20 mm links van de hartlijn van de fiets geplaatst (was 38 mm rechts), om meer ruimte voor de uitlaatdemper te creëren en de links-rechts balans te verbeteren. Remschrijven zijn vergroot naar 310 mm.
Speciaal voor de Europese markt wordt de Z800 in twee uitvoeringen op de markt gezet, een met vol vermogen en een met 70 kW die volgens de nieuwe regelgeving van het A2 rijbewijs naar 35 kW mag worden teruggetuned. Wanneer de Z800 zal worden gelanceerd en hoeveel de fiets moet gaan kosten is nog niet bekend.