Kawasaki lanceert Ninja300
Werden we recentelijk nog verrast door Kawasaki's vernieuwde Ninja250, die speciaal voor de Aziatische markt was ontwikkeld, was de teleurstelling groot nadat navraag bij de importeur ons leerde dat de motor niet naar Europa zou worden gehaald. De motor, die beduidend frisser was dan de huidige Ninja250, zou de Europese markt zeker niet misstaan, maar bij Kawasaki dacht men daar blijkbaar anders over.
Tot de persinformatie van deze nieuwe Ninja300 bij onze redactie werd afgeleverd, met de strikte eis dit niet voor 4 september 18:00 uur wereldkundig te maken. De geheel vernieuwde Ninja300 komt in grote lijnen overeen met de Aziatische Ninja250, maar dan voorzien van een 296cc paralleltwin motor die dankzij zijn grotere cilinderinhoud over meer vermogen en koppel beschikt en daarmee alle andere modellen in deze '250cc' klasse overschaduwt.
De Ninja300 is ten opzichte van de huidige Ninja250 een stuk volwassener geworden en beschikt over een rijwielgedeelte dat volgens Kawasaki voldoet aan circuitvereisten en een koppeling die vanuit de racetechnologie is ontwikkeld, waardoor een supersport stijl, antihop koppeling en verbeterd rijgevoel moet worden geboden. Straffe woorden uit de summiere persinformatie die onder embargo aan de pers is vrijgegeven.
Dat het hier echter om een serieus volwassen motorfiets gaat, blijkt alleen al uit het design dat een mix is van de huidige ZX-10R en de kleinere ZX-6R supersport. Van de agressieve, nieuwe, dubbele koplampen tot en met het scherpe, minimalistische staartstuk; alle oppervlakken van de nieuwe Ninja zijn zorgvuldig vormgegeven en afgeleid van de z'n grotere broers.
De nieuwe Ninja300 is speciaal ontwikkeld om alle andere modellen binnen deze klasse te overtreffen; het model biedt volgens Kawasaki hogere prestaties, meer rijplezier, een verbluffende nieuwe styling en een comfort en rijkwaliteit die de 250-klasse overstijgen. Tenminste, aldus Kawasaki. De 296cc paralleltwin beschikt over benzine-injectie met dubbele gasklephuizen, dat volgens Kawasaki minder trillingen heeft en over een uitstekende warmteafvoer beschikt, waardoor er minder hitte bij de rijder moet komen.
De door Kawasaki geclaimde circuiteigenschappen heeft de fiets gekregen dankzij een compleet nieuw ontwikkeld frame, verder is voor het eerst een 140mm brede achterband toegepast. De Ninja300 heeft verder een ZX-10R type zwevend windscherm, ZZR1400 type wielen, sportieve aluminium voetsteunen en complexe dempervormgeving zoals bij de grote Ninja-modellen.
De dubbele koplampen zijn op hun beurt afgeleid van de ZX-6R, terwijl het instrumentarium met analoge toerenteller en digitaal LCD display (brandstofmeter, dubbele tripmeter, klok en indicator voor zuinig rijden) compleet nieuw is ontwikkeld. De motor is verder voorzien van de allernieuwste compacte ABS unit, welke qua specificaties vergelijkbaar met Kawasaki's topserie moet zijn.
We zeiden het al, straffe bewoordingen van Kawasaki, maar het mooie is dat we nog deze week het zelf zullen kunnen ervaren. In de omstreken van het Duitse Frankfurt zal de motor aan de wereldpers worden gepresenteerd, en ook wij zullen daarbij aanwezig zijn. Tenminste, als Lufthansa niet op het laatste moment met een wilde staking roet in ons eten zal gaan gooien. Een uitgebreide test van de nieuwe Ninja300 zal over een week op Motorfreaks te lezen zijn.