Kawasaki lanceert Ninja 400R, maar niet in Europa
Onder de naam Ninja 400R gaat Kawasaki een kleine uitvoering van de populaire ER-6f op de markt zetten. De motor zal vanaf 1 augustus bij de dealer te bezichtigen zijn, maar er is wél één probleem: hij komt (vooralsnog) niet naar Europa.
Vorige week wisten we al te berichtten over Kawasaki's ophanden zijnde nieuwe 400cc tweecilinders, die in Japan onder de naam ER-4n en ER-4f op de markt zouden worden gezet. Betrouwbare bronnen binnen Kawasaki wisten toen nog tegenover Motorfreaks met de hand op het hart te zweren dat de motor alleen in Japan en Azië zou worden uitgebracht, maar inmiddels heeft Kawasaki Canada bekend gemaakt beide modellen te zullen gaan voeren.
Met de officiële lanceing van de nieuwe modellen op Kawasaki's Japanse website is meer informatie omtrent de nieuwe tweecilinders bekend geworden. Duidelijk is dat de nieuwe Ninja 400R over een 399cc paralleltwin zal beschikken die op boring, slag en benzine-injectie na identiek is aan zijn grotere 650 broer. In tegenstelling tot die eerdere berichtgeving levert de twin een topvermogen van 44 pk bij 9.500 toeren per minuut, en dat is - helaas pindakaas -een flink stuk minder dan de 70 pk waarover eerder werd gerept. Het is echter nog altijd stukken meer dan de 31 pk die de Ninja 250R weet te mobiliseren, en ook het koppel is met 37 Nm een flink stuk hoger dan de 22 Nm van de 250R.
Alleen motorisch al is deze Ninja 400R een zeer interessante ontwikkeling van het Groene Team, maar het motorblok is niet het enige wat de Ninja 400R interessant maakt. Het rijwielgedeelte is eveneens identiek aan de ER-6 en daarmee van beter spec dan de goedkopere Ninja 250R. Zo is de 400R voorzien van een modern vormgegeven volledig digitaal display, een LED-achterlicht, een 41mm right-side up voorvork, offset single achtershock met instelbare veervoorspanning, dubbele 300mm remschijven voor en een serieuze 160/60 ZR17 achterband.
Voorlopig staat de Europese markt, evenals de Amerikaanse markt buitenspel voor wat betreft de beschikbaarheid van deze nieuwe twin, die wel eens het perfecte compromis zou kunnen zijn tussen de Ninja 250R en de ER-6f. Enige reden die wij kunnen bedenken waarom de motor niet naar Europa (laat staan de Benelux) zal komen is de prijsstelling van de fiets. In Canada moet de Ninja 400R $7.499 (circa €5.900) gaan kosten, en dat niet veel minder dan de $8.699 kostende Ninja 650R (ER-6f) maar wel stukken meer dan de $4.999 die de Ninja 250R moet opbrengen.
Zie ook: