Kawasaki lanceert 2013 ZX-6R 636 op Intermot
Hoewel de kenmerkende lijnen van de ZX-6R, die voor modeljaar 2009 zijn laatste metamorfose onderging, ogenschijnlijk niet zijn veranderd is de 2013 ZX-6R 636 stevig onderhanden genomen. Zo is de stroomlijn van de fiets compleet vernieuwd om meer gelijkenis met de ZX-10R machine te creëren. Ook zijn de vossenogen van de koplamp-unit aangepast en nu over de volle breedte van het neusje doorgetrokken, waarbij aan de buitenzijde nu het stadslicht is gepositioneerd. Het minimalistische ontwerp van de kuipdelen moet volgens Kawasaki bijdragen aan een verbetering van de warmteafvoer, omdat een grotere luchtdoorstroom is gerealiseerd. Verder is de vormgeving van de knipperlichten aangepast en moeten de nieuwe spiegels bij gelijk gebleven breedte nu beter zicht naar achteren bieden.
Onder het compleet vernieuwde plaatwerk schuilt het nieuwe motorblok, dat nu over 37 cc meer cilinderinhoud beschikt. Dit wist Kawasaki te realiseren door de slag met 2,6 mm te verlengen naar nu 45,1 mm. Hierdoor moet de vier-in-lijn over het hele toerengebied meer vermogen leveren en moet het koppel vooral in het lage en middengebied flink zijn toegenomen. Om dat te realiseren zijn zowel de in- als uitlaatkanalen op de grotere cilinderinhoud aangepast, net als het nokkenas profiel waarbij de openingstijd van de inlaatklep is verlengd en zowel in- als uitlaatklep meer lift hebben gekregen.Omdat de boring/slag verhouding nu minder oververkant is geworden heeft Kawasaki de compressieverhouding van 13,3:1 naar 12,9:1 verlaagd. Verder zijn de tapse pistonpennen vervangen door stijvere rechte exemplaren, zijn de drijfstangen versterkt en opmerkelijk genoeg met 1,5 mm ingekort. Net als de onlangs geïntroduceerde Ninja300 beschikt ook deze 2013 636 over Kawasaki's nieuwste FCC Assist & Slipper Clutch, die de bediening van de koppelingshendel een flink stuk lichter maakt.
De waslijst aan aanpassingen in het motorblok is nog veel ruimer, maar daar willen we je niet verder lastig mee vallen. Belangrijker dan die technische blabla is het elektronica-pakket dat voor het eerst op een 600 cc (oké, 636 cc…) supersport is toegepast.De 2013 ZX-6R 636 is voorzien van Kawasaki's welbekende KTRC, dat is overgenomen van de
Op het stuur te bedienen, het KTRC en de power-modus
Showa's nieuwste SFF-BP voorvork, waarbij veervoorspanning en demping zijn gescheiden. De stuurdemper zit in 't accessoirepakket
Voor het eerst nu ook ABS op de 600, erm 636 supersport. De diameter van de wavedisks is naar 310 mm gegroeid
Langere maar wel lichtere veer met ander linksysteem, voor meer comfort op straat2012 ZZR1400 en volgens Kawasaki het beste van Kawasaki's huidige traction control systemen, S-KTRC en KTRC moet combineren. Het KTRC op de 636 heeft drie standen, waarbij stand 1 en 2 vergelijkbaar zijn met dat van de ZX-10R en stand 3 met dat van de 1400 GTR kan worden vergeleken. In stand 1 en 2 wordt een zekere mate van wielspin toegestaan, evenals koppelwheelies (bij abrupte wheelies wordt wel ingegrepen), in stand 3 wordt het vermogen eerder ingeperkt en wordt bij een wheelie altijd ingegrepen. Kawasaki gebruikt hiervoor enkel de opnemers in voor- en achterwiel, waarna ingewikkelde software berekent hoeveel vermogen aan het achterwiel kan worden vrijgegeven. Mocht je die elektronica trouwens overbodig vinden, dan kan je het KTRC via de stuurbediening ook uitschakelen.
Naast KTRC beschikt de ZX-6R 636 ook over een power-selectie modus, waarbij kan worden gekozen tussen vol vermogen en beperkt vermogen. In de laatste stand blijft het toerental bij lage toerentallen gelijk, pas in de hogere regionen wordt het vermogen tot 80% beperkt en is de gasrespons minder fel. Een en ander is uiteraard afhankelijk van de stand van de gasklep, de gekozen versnelling en het toerental. Samen met het KTRC biedt het de rijder een keuze uit 8 verschillende combinaties. Ook is de 636 van Kawasaki's KIBS remsysteem voorzien, het volgens Kawasaki intelligente remsysteem dat gebruik maakt van een groot aantal input-signalen, zoals snelheid van de wielen en hydraulische druk van de voorremklauw, maar ook zaken als gasklep positie, toerental, bediening van de koppeling en de ingeschakelde versnelling. Hierdoor wordt volgens Kawasaki een stoppie de kiem in gesmoord, minimaliseert het systeem de terugval bij ingrijpen van het ABS en wordt er rekening gehouden met het motorrem effect.
Ook het rijwielgedeelte van de 2013 636 is door Kawasaki onderhanden genomen. De geometrie is slechts in detail aangepast, maar die verschillen moeten volgens Team Green groot genoeg zijn om de fiets nog flitsender te laten sturen. Zo is de balhoofdhoek met één halve graad (nu 23,5 graden) en de naloop naar 101 mm verkleind. Ook de wielbasis is een fractie korter (nu 1.395 mm), terwijl in het balhoofd een nieuwe keerring is gemonteerd die minder frictie moet hebben. Nu zijn dat niet bepaald zaken waar je aan de bar indruk me zult maken, maar dat kan niet worden gezegd van de Showa voorvork die nu over het SFF-BP systeem beschikt. Ofwel, big-piston, maar dan met gescheiden bediening. Zo wordt nu in de linker vorkpoot de veervoorspanning afgesteld, terwijl in de rechter vorkpoot de ingaande en uitgaande demping is ondergebracht. Bovendien is de wanddiameter van de vorkpoot 0,3 mm dunner geworden, waardoor weer een paar honderd gram aan gewicht is bespaard. Ook de achterveer is aangepast, de veer is lichter maar wel langer (215 ipv 190 mm) en is het linksysteem aangepast, waardoor de achtershock op minder strakke wegen meer comfort moet bieden.
Naast de 2013 ZX-6R 636 zal ook de huidige ZX-6R het komende modeljaar leverbaar blijven. Bij het 600cc model heeft Kawasaki alleen de kleurstelling aangepast. Wanneer de fietsen leverbaar worden en hoeveel ze moeten kosten is nog niet bekend.