Kawasaki lanceert 2013 Ninja 250R voor Aziatische markt
Met de 2013 Ninja 205R wil Kawasaki laten zien de Aziatische markt ontzettend serieus te nemen. In een land als Indonesië worden jaarlijks alleen al meer dan 10 miljoen motorfietsen verkocht,
om nog maar te zwijgen van groeimarkten als India en China. Reden voor Kawasaki dus om een deze supervette machine voor die markt te gaan ontwikkelen.
Ten opzichte van onze Europese versie zijn de verschillen enorm, alleen al qua looks verdient de machine een dikke thumbs-up. De Ninja 250R heeft een sterke gelijkenis met z'n grotere familieleden ZX-6R en ZX-10R, en dat was bij Team Green ook precies de bedoeling. Waren wij tijdens de introductie van de Europese versie in 2008 nog onder de indruk van het design van de fiets, afgezet tegen deze 2013 versie is 't maar een oubollig ding. Zo ook het display, dat er zondermeer volwassen en compleet uitziet.
Naast het strakke design is de fiets ook onderhuids flink aangepakt. Zo beschikt de 2013 Ninja 250R over een stijver frame, verbeterde vering en is er een bredere 140mm achterband toegepast. Ook is de fiets nu met ABS leverbaar. Motorisch gezien heeft de 2013 Ninja 250R volgens Kawasaki een sterker koppel gekregen in het loge- en middengebied, wat de paralleltwin te danken heeft aan nieuwe dubbele vlinderkleppen, nieuwe zuigers, cilinders en carters. Om trillingen te elimineren zijn meer rubberbussen toegepast.
We zeiden het al, groot nadeel van deze in onze ogen waanzinnig vette 2013 Ninja 250R is dat hij alleen door Kawasaki alleen in Azië op de markt zal worden gezet. Navraag bij Kawasaki leerde ons dat ook zij het betreuren dat de motor niet in Europa zal worden gevoerd, maar dat de Groenen daarvoor een aantal andere waanzinnige modellen in de pijplijn hebben zitten.
We zijn benieuwd...