Zoeken

Kawasaki lanceert 2011 KX450F

27 mei 2010

Nadat eerder deze week de 2011 KX250F was gelanceerd heeft Kawasaki nu ook de 2011 uitvoering van de KX450F bekend gemaakt. Speerpunten van de fiets zijn, net als bij de tweeënhalf, de acculoze configuratie en KX FI kalibratie-kit.

Kawasaki_KX450F_2011_1.jpg

Naast een fors aantal kleine veranderingen die aan het motorblok werden doorgevoerd, voor een betere gasrespons bij lage toeren en een verbeterd schakelgevoel, is ook deze 449cc 4-takt ééncilinder voorzien van een optionele KX FI calibratie-kit, waarmee binnen een handomdraai de mapping van de fiets kan worden geherprogrammeerd. Evenals de KX250F is ook de KX450F voorzien van een acculoos injectiesysteem, waardoor weer de nodige onsjes aan gewicht kon worden bespaard. Het systeem is identiek aan dat op de tweeënhalf.

Kawasaki_KX450F_2011_4.jpgKawasaki_KX450F_2011_5.jpg

Ook aan het rijwielgedeelte werd op veel plaatsen kleine veranderingen doorgevoerd. Zo werd net als bij de KX25F stijfheidsbalans herzien door toepassing van een zijwaartse buigzaamheid. Het zwaartepunt en de belangrijkste afmetingen (positionering scharnierpunt achterbrug, voortandwiel en achteras) werden zodanig gekozen dat de achterband de machine voor moet stuwen in plaats van deze naar de grond te drukken).

Voor 2011 werden het frame aangepast (net als de 250F voor- en zij-framesteunen uit staal i.p.v. aluminium vervaardigd en met 4,5mm i.p.v. 8,0 mm dunner dan voorheen) en werd de vering aangepast, maar de op de KX250F geïntroduceerde SFF voorvork met gescheiden vering en demping is op deze 450F nog niet terug te vinden. Mocht het systeem zo goed zijn als Kawasaki hoopt zal het ongetwijfeld op de 2012 KX450F worden toegepast.

Kawasaki_KX450F_2011_2.jpgKawasaki_KX450F_2011_3.jpg

Vanaf wanneer de KX450F leverbaar is en hoeveel de crosser moet gaan kosten is vooralsnog niet bekend.

Zie ook: