Zoeken

Kawasaki kondigt Z650 en Z900 aan

10 oktober 2016
Op de Intermot ging bij Kawasaki de meeste aandacht uit naar de nieuwe Ninja 650 en vernieuwde Z1000SX, maar Team Green heeft nog het nodige voor de EICMA in Milaan bewaard. Waaronder een Z650 als opvolger van de huidige ER-6n en een compleet nieuwe Z900, zo heeft Kawasaki bekend gemaakt.

 

Dankzij een lek bij Kawasaki France heeft Kawasaki in aanloop naar de EICMA twee modellen onthuld die in Milaan zullen worden gepresenteerd, de Z650 en Z900. De Z650 zal voor niemand een verrassing zijn, hij volgt de ER-6n op en is wat design betreft geheel in lijn met de Naked Z familie. 

De Z650 is de naakte equivalent van de op de Intermot in Keulen gepresenteerde Ninja 650. Motoblok en Rijwielgedeelte zijn in grote lijnen identiek, de verschillen zitten ‘m puur in de aanpassingen voor het toepassingsgebied. De Z650 heeft een opgegeven gewicht van 187 kilo, maar het is niet duidelijk of hier sprake is van droog of rijklaar gewicht. Uitgaande van het rijklaar gewicht van 204 kilo van de huidige ER-6n is de Z650 dus ofwel een flink stuk lichter, ofwel ongeveer net zo zwaar.

Het 8-kleps paralleltwin motorblok is volgens Kawasaki compleet nieuw ontwikkeld, maar heeft wel dezelfde 649cc cilinderinhoud. Volgens Kawasaki moet het blok het sterkst aanvoelen in het gebied tussen de 3 en 6 duizend toeren, daaronder moet het nog steeds uiterst soepel en daarboven nog steeds een erg vlakke vermogens- en koppelkromme hebben. De Z650 heeft ook een nieuwe servo- en slipkoppeling, ontwikkeld in de racerij. 

De styling van de nieuwe Z650 is ook terug te vinden in de Z900. Net als de zesenhalf heeft ook de negenhonderd een trellis buizenframe, dat duidelijk wel zwaarder is uitgevoerd. De Z900 weegt volgens Kawasaki 210,5 kilo, maar opnieuw is niet duidelijk of dit droog of rijklaar gewicht is. Het 948cc viercilinder motorblok is compleet nieuw, maar buiten dat het volgens Kawasaki een opwindende en sterke vermogensimpuls moet geven en een akoestisch getunede inlaat heeft die een belangrijke bedrage levert aan de rijsensatie zijn er geen specificaties bekend gemaakt. 

Voor de exacte ins en outs zullen we toch moeten wachten tot de EICMA in Milaan.