Zoeken

Kawasaki kondigt 2017 Versys 650 en Versys 1000 aan

4 november 2016
Kawasaki heeft de Versys 650 en Versys 1000 voor 2017 vernieuwd. In eerste instantie lijkt het nieuws zich te beperken tot andere kleuren en een ander display, of is er onderhuids meer gedaan?

Onder het motto ‘Never change a winning team’ heeft Kawasaki voor modeljaar 2017 geen schokkende aanpassingen aan de twee jaar geleden compleet vernieuwde Versys 650 en Versys 1000 gedaan. Tenminste, zo lijkt het. 

Als je niet beter zou weten dan zou je denken dat ’t alleen om een andere kleurtje gaat, maar je staat er misschien niet bij stil dat iets basaals als kleur een motor kan maken of kraken.


Volgens Kawasaki hebben de nieuwe kleuren dit jaar alleen al tot een stijging van 25% in de verkopen geleid. En dat hoopt Team Green met deze nieuwe kleuren voor 2017 natuurlijk nog eens stilletjes over te doen.

 

Zo heeft Team Green voor de Versys 650 een “Metallic Flat Spark Black” variant met fraaie matzwarte delen en sportieve “Lime Green” striping bedacht. Daarnaast is er een zeer stijlvolle “Metallic Raw Titanium” variant met hoogglans zwarte accenten. Ten slotte is er voor de rijder die echt op wil vallen de Versys 650 Special Edition in het typerende Kawasaki “Candy Lime Green” met een schitterende sportieve striping.

Wat de Versys 1000 aangaat is er nu allereerst een “Metallic Flat Spark Black” variant, afgewerkt met een fraaie rode striping. Natuurlijk ontbreekt ook de “Candy Lime Green” kleurstelling niet in de Versys 1000 range, afgewerkt met een nieuwe striping. Tot slot is er de zeer opvallende “Candy Burnt Orange” kleurstelling, afgewerkt met zwarte accenten en een sportieve striping.

Los van de nieuwe kleuren lijken er geen verschillen te zijn tussen de 2016 en 2017 Versys 650 en Versys 1000, totdat je ze op contact zet en ontdekt dat Kawasaki eindelijk een versnellingsindicator in het display heeft voorzien. Super interessant, maar wat waarschijnlijk het ontwikkelingsteam veel meer grijze haren heeft bezorgd is dat de motoren aan Euro4 moesten voldoen. 

Nu klikt ook dat als lekker belangrijk, maar daar zit ‘m precies de crux: door de bank genomen kost omzetten van Euro3 naar Euro4 pak ‘m beet 3 tot 6 pk, terwijl er tegelijkertijd een kilootje of 5 aan gewicht bij op kan worden geteld. En laat zowel de 2017 Versys 650 als de Versys 1000 wat specs betreft gelijk aan z’n voorganger zijn. 

Ofwel, onderhuids zijn behoorlijk wat modificaties doorgevoerd om met behoud van gewicht en vermogen de 2017 modellen aan Euro4 te laten voldoen. En dat is best knap, alleen zo lullig dat je daar als consument zo weinig van merkt. Behalve die versnellingsindicator dan, en de nieuwe kleuren, want dat zijn twee vernieuwingen die wel super interessant zijn. 

Prijs en levertijd van de 2017 Versys