Zoeken

Kawasaki geeft glimp van 2014 Z1000

24 september 2013
De introductie van de voor 2014 vernieuwde Z1000SX in Oostenrijk is nog maar koud begonnen of Kawasaki heeft op een speciale teaser-website al weer een nieuw model aangekondigd: de Z1000. Volgens insiders zal de 2014 Z1000, in tegenstelling tot de 2014 Z1000SX, worden aangedreven door het 998cc motorblok van de ZX-10R en zal de fiets -eindelijk- échte spierballen gaan krijgen.

Kawasaki Z1000 2014 teaser

Het zal de échte Kawasaki en/of Z-liefhebber waarschijnlijk altijd al een doorn in het oog moeten zijn geweest. Kawasaki, hét merk dat in het verleden altijd als geen ander het lef had om motoren te ontwikkelen voor mannen met haar op hun ballen, hét merk dat door vriend en vijand verantwoordelijk wordt gehouden voor de vermogenswedloop, was bij de lancering van de Z1000 begin deze eeuw niet voor pure pk's gegaan.

De Z1000 werd voor modeljaar 2007 en 2010 flink onderhanden genomen. Het 2007 model leverde daarbij zelfs een paar paardenkrachten aan vermogen in, wat in 2010 weliswaar werd rechtgezet, maar met 136 pk delfde de motor nog steeds het onderspit tegenover de concurrentie als in de Yamaha FZ1, de Aprilia Tuono V4, de Ducati Streetfighter S of de MV Agusta Brutale, die al dik boven de 150 pk uitkomen.

Dát zou het komende modeljaar wel eens kunnen gaan veranderen. Op een eigen microsite heeft Kawasaki nu de komst van een nieuwe Z aangekondigd, welke op 5 november -de vooravond van de EICMA in Milaan- officieel zal worden onthuld. Behalve dat de motor volgens de aankondiging wel héél erg extreem moet zijn, getuige de uitspraak "Sugomi (Japans voor de bedreiging), call of the wild".

In de korte teaservideo is een glimp van de nieuwe Z1000 te zien, hoewel je dan wel op het juiste moment de film moet pauzeren. Zo is te zien dat het kenmerkende 4-2-4 uitlaatsysteem het veld heeft geruimd voor een laaggeplaatst systeem dat grotendeels onder het motorblok is gepositioneerd en is ook duidelijk een andere neus te ontdekken.

Belangrijker is echter dat volgens insiders Kawasaki met deze nieuwe Z1000 duidelijk een sportievere weg is ingeslagen en dat de motor veel meer als een naakte versie van de ZX-10R moet worden gezien. Gezien de ontwikkeling van het Naked Sport segment, waar ook KTM's 1290 Duke en BMW's S1000 hun opwachting zullen gaan maken, geen slechte keus.