Zoeken

Kawasaki geeft 2012 KX250F crosser vrij

20 mei 2011
Naast de KX450F heeft Kawasaki het kleinere broertje, de KX250F, stevig onderhanden genomen, met een waslijst aan vernieuwingen die groter is dan de berg die je met één pak Witte Reus kunt wassen.  Belangrijkste vernieuwingen zijn het dubbele injectiesysteem en de  nieuwe Showa SFF voorvork met gescheiden demping en vering.

Kawasaki_2012_KX250F_1

Een voorvork met gescheiden demping is in de motorwereld niet bepaald nieuw meer te noemen, maar Showa vond het belangrijk genoeg om daar een nieuwe naam aan te geven. De tot SFF (Seperate Function Fork) Kawasaki_2012_KX250F_4
Kawasaki_2012_KX250F_5
gedoopte voorvork is namelijk wél uniek in de motorcross wereld en werkt bovendien anders dan de gebruikelijke systemen waarbij op de ene poot de ingaande en de andere poot de uitgaande demping wordt geregeld.

Bij de Showa SFF is in de linker vorkpoot de demping ondergebracht en in de rechterpoot de veer. Volgens Kawasaki is hierdoor de frictie aanzienlijk minder (ca. 25%), wat moet resulteren in een soepelere werking over de gehele veeruitslag. Doordat een grotere dempingzuiger kan worden toegepast, kan de soepelere vering bovendien worden gecombineerd met een stuggere demping. Ook moet door het ontbreken van dempingscartridges in de veringspoot het aanpassen van de veervoorspanning aanzienlijk zijn vergemakkelijkt.

Ook de achtervering van de KX250F is vernieuwd. Bij het nieuwe Uni-Track linksysteem is de veerarm onder de swingarm bevestigd, waardoor de veerweg kon worden verlengd. De langere slag maakt op zijn beurt een nauwkeurigere afstelling van de achtervering mogelijk. Volgens Kawasaki heeft dit geresulteerd in meer achterwielgrip, een steviger gevoel van de achtervering en een betere weerstand tegen omhoog komen van de voorvork. Ook het rijcomfort en de stabiliteit op hoge snelheid moeten volgens Kawasaki zijn verbeterd.

Kawasaki_2012_KX250F_2Kawasaki_2012_KX250F_3

Hoewel ook motorisch de 249cc ééncilinder flink onderhanden is genomen is de belangrijkste aanpassing in het injectiesysteem terug te vinden. Voor het eerst wordt bij een crossmotor dubbele injectie toegepast, waarbij een verstuiver na en een voor de gasklep, vlakbij de airbox, is geplaatst. Anders dan bij dubbele injectoren bij supersports, waar de tweede injector alleen inspuit als dat nodig is, hebben de twee verstuivers bij de KX250F een verschillende functie. De tweede verstuiver zorgt volgens Kawasaki voor een soepele, directe respons, terwijl de eerste voor het vermogen moet zorgen. Evenals de KX450F is ook voor de KX250F optioneel de KX F1 kalibratie-kit verkrijgbaar, waarmee het complete motormanagement kan worden aangepast.