Kawasaki breidt naked familie uit met Z750R
Kawasaki heeft haar eerste nieuws voor 2011 bekend gemaakt. Team Green gaat haar naked segment uitbreiden met de Z750R, een sportievere versie van de in Europa mateloos populaire Z750.
Dat de Z750 een van Europa's populairste motoren is blijkt wel uit de verkoopcijfers, in haar -relatief- korte bestaan werden in Europa meer dan 125.000 motoren. Vooral in Frankrijk en Italië gaan de Z750's als warme broodjes over de toonbank, in beide landen is het de best verkochte motorfiets boven de 125cc en steekt daarmee BMW's R1200GS de loef af.
Omdat er vanuit de markt veel vraag was naar een sportievere versie van de Z750 heeft Kawasaki voor het komend modeljaar een Z750R gelanceerd, waarbij aan het ontwerp vering- en remonderdelen van de 2009 Z1000 zijn toegevoegd. Daarnaast heeft de motor een aggressiever uiterlijk gekregen, dankzij de fraaie two-tone kleurstelling en nieuwe neusje. Op de lange lijst met aanpassingen die de Z750R ten opzichte van het instapmodel is ondergaan zijnverder een vernieuwd voorspatbord met nieuwe vorkbeschermers, scherpere richtingaanwijzers en een sportiever R-model instrumentenpaneel terug te vinden.
Grootste verschil ten opzichte van de Z750 is echter in het rijwielgedeelte terug te vinden. Door de fiets te voorzien van betere Z1000 vering en remmen moet vooral het sportieve karakter van de machine worden onderstreept. Kawasaki is daarmee het tweede model na Triumph dat een 'R' versie van haar populaire naked op de markt heeft gezet. Ook die Street Triple R onderscheidde zich ten opzichte van het standaard model door betere vering.
De Z750R beschikt over een volledig instelbare 41mm upside-down voorvork, die tevens een sportievere setting heeft gekregen. Aan de achterkant werd een nieuwe stijvere aluminium achterbrug toegepast, in combinatie met een Bottom-link Uni-Track met gasgevulde volledig instelbare schokbreker. Voor wat betreft de remmen heeft de fiets dezelfde radiale vierzuiger remklauwen met radiale rempomp gekregen als de Z1000, en heeft de motor staalomvlochten remleidingen (beginnen ze het eindelijk te snappen in Japan) en dikkere remschijven gekregen.
De 2011 Z750R zal naar verwachting nog dit jaar bij de dealer te bewonderen zijn, hoeveel de motor moet gaan kosten is vooralsnog niet bekend.