Kawasaki 2016 ZX-10R: bomvol elektronica
Op het eerste oog lijkt Kawasaki alles bij het oude te hebben gelaten, behoudens dan de voorvork die visueel het grootste verschil maakt. Wie iets langer kijkt ziet ook de andere neus, die net als de S1000RR een uitstekende lip heeft, en ook het kontje is iets ronder vormgegeven. Qua topvermogen is de ZX-10R er niet op vooruit gegaan, dat lag bij de huidige fiets al op 200 pk en dat ligt bij de 2016 ZX-10R eveneens op 200 pk, met dat verschil dat het nieuwe blok aan de strengere Euro 4 richtlijn voldoet.
Naast dat het nieuwe motorblok aan Euro 4 voldoet moet volgens Kawasaki ook onderin en in het middengebied meer koppel beschikbaar zijn. Om te beginnen zijn de uitlaatpoorten in twee stappen aangepast (eerst samen met de klapzitting, daarna nog eens onder een hoek) om een rechter en breder inlaatkanaal te kunnen creëren, dat bovendien gepolijst is. Inlaatkleppen zijn met 31 mm ongewijzigd, de uitlaatkleppen zijn van 24,5 naar 25,5 mm gegroeid. De airbox is van 8 liter naar 10 liter gegroeid.
Zowel de in- als uitlaatkleppen zijn nu van titanium gemaakt, de nokkenassen zijn van chroom-molybdeen dat een nitreer warmtebehandeling is ondergaan, de zuigers zijn met 1,5 mm ingekort naar 37,7 mm en de lichtere krukas heeft een 20% lager traagheidsmoment. Daarnaast is de balansas lichter uitgevoerd en zijn de drijfstanglagers van een nieuw materiaal gemaakt dat duurzamer moet zijn. De close ratio versnellingsbak is nu van het cassettetype, waarbij de stappen tussen de eerste 3 versnellingen iets zijn verkleind.
Ook het rijwielgedeelte is door Kawasaki grondig aangepakt. Op papier lijken de verschillen verwaarloosbaar klein, de voorvork staat nog steeds onder een hoek van 25° met een naloop van 107 mm en enkel de wielbasis is met 15 mm naar nu 1.440 mm verlengd, maar er meer dan alleen dat. Zo is het balhoofd nu 7,5 mm dichter bij de rijder geplaatst, om meer gewicht op het voorwiel te krijgen, en zijn er excenters aangebracht waarmee de balhoofdshoek kan worden aangepast. Excenters zitten ook in het scharnierpunt van de achterbrug, zodat 2 mm hoger of lager kan worden geplaatst.
Nieuw is ook de Showa vering waarmee de 2016 ZX-10R is uitgerust. De Balance Free Rear Cushion monoshock kenden we al van de Fireblade SP, maar met de Balance Free voorvork heeft Kawasaki een wereldprimeur. De vork werd het afgelopen jaar door Showa op de EICMA in Milaan gepresenteerd en Team Green is nu het eerste merk dat de vork heeft toegepast. Door eliminatie van de cartridge is 250 gram aan gewicht bespaard en en stikstof ondersteuning zorgt voor een betere balans. Jammer is wel dat er geen frictiecoating op de binnenpoot is aangebracht.
Voor wat de remmen betreft heeft Kawasaki de ZX-10R uitgerust met dezelfde Brembo M50 Monoblocs als de Ninja H2, met 330 mm semi-zwevende remschijven, en een compacte Bosch ABS unit die het KIBS (Kawasaki Intelligent anti-lcok Brake System) reguleert. Circuitrijders kunnen het systeem uitschakelen met een optionele dongle (onderdeel van de racekit), waarna er twee deactiveringsopties beschikbaar zijn: R(ear) OFF en OFF. Net als de H2 heeft ook de ZX-10R een quickshifter waarvan de auto-blipper functie in de racekit is ondergebracht.
Zo grondig als het rijwielgedeelte en het motorblok ook aangepast moge zijn, de belangrijkste vernieuwingen zitten ‘m toch in het uitgebreide elektronicapakket waarmee de 2016 ZX-10R is uitgerust. De IMU (Inertia Measurement Unit) werkt in zes degrees of freedom (5 gemeten en 1 berekend), waardoor de positie van de nog nauwkeuriger kan worden bepaald. De IMU regelt in feite alle elektronica en bepaalt op elk moment hoeveel vermogen er naar het achterwiel kan worden doorgegeven. De tractiecontrole is in vijf standen instelbaar en de fiets heeft 3 verschillende rijmodi waarbij te kiezen valt uit Full, Middle (80%) en Low (60%).
Uiteraard is de ZX-10R van een elektronisch geregelde Engine Brake Control voorzien, dat de mate van motorrem reguleert, daarnaast heeft Kawasaki een primeur met een Cornering Management Systeem, dat je moet helpen de ideale lijn door de bocht te vinden. De Öhlins stuurdemper is elektronisch gestuurd en net als de H2 is ook de ZX-10R met launch control uitgerust.
In een uitgebreid artikel zullen we binnenkort dieper op de materie ingaan.