Husqvarna lanceert TC449 en TE449/511
Husqvarna heeft een drietal nieuwe modellen gelanceerd, die allen zullen worden aangedreven door de uit de BMW G450X afkomstige ééncilinder: de straatlegale TE449 en TE511 en competitieklare TC449.
Het zat er natuurlijk aan te komen, dat Husqvarna gebruik zou gaan maken van de Duitse motorblokken, nadat het bedrijf enkele jaren geleden werd overgenomen door BMW. De hardnekkige geruchten werden begin dit jaar bevestigd toen het het officiële fabrieksteam uitgebreid met de nieuwe van BMW aandrijving voorziene enduro ging testen en zelfs ging inzetten in het WK Enduro kampioenschap.
De nieuwe straatlegale TE449 en TE511 en de TC449 crosser werden door Husqvarna compleet nieuw ontwikkeld. Naast estitische en ergonomische aspecten moest het nieuwe design de motoren eenvoudiger in onderhoud maken. Zo zijn het luchtfilter, de achtershock en het gasklephuis gemakkelijk te bereiken, wat het sleutelen aan de machines ten goede is gekomen.
De zijpanelen van de nieuwe machines werd dusdanig ontworpen dat a) kleding of laarzen er niet meer achter kunnen blijven haken en b) dankzij 'In Mould Design Technology' de slijtvastheid van het kunststof werd verhoogd. De twee liter grote behuizing van de benzinepomp is transparant uitgevoerd, zodat het resterende benzineniveau goed in de gaten kan worden gehouden.
Uiteraard mocht ook een kreet als 'massa centralisatie' niet ontbreken in het ontwerp van de TE449/511. Cruciaal in het ontwerp was de positionering van het scharnierpunt van de achterbrug ten opzichte van de uitgaande as van de versnellingsbak. De door Husqvarna tot CTS (Coaxial Traction System) gedoopte oplossing moet volgens de ontwerpers de variatie in lengte door beweging van de achterbrug elimineren, waardoor een langere achterbrug kon worden toegepast. De wielbasis daarentegen bleef gelijk aan zijn voorgangers, waardoor de BMW DOHC ééncilinder dichter bij het zwaartepunt van de machine kon worden geplaatst.
Wederom met massa centralisatie in gedachten werd de benzinetank in twee compartimenten uitgevoerd: een laaggeplaatst 2 liter benzinepomphuis en een onder het zadel ondergebrachtte 6.5 liter benzinetank. De onder het zadel geplaatste tank maakte het mogelijk het luchtfilter op de meest effectieve positie te plaatsen: boven het motorblok. De luchtinlaat van de airbox werd ter hoogte van het balhoofd aangebracht in een verhoogde en beschermde positie om de instroom van stof of water te minimaliseren.
De TE449 en TE511 zijn techisch bezien identiek, enkel de boring werd bij de TE511 met 3mm verhoogd (101 t.o.v. 98 mm) om de grotere cilinderinhoud van 478 cc te realiseren. Beide modellen hebben een Keihin benzine-injectie systeem met 46mm luchtinlaat en dubbele gasklephuizen. De motor wordt geleverd met twee uitlaatdempers: de EURO 3 standaard demper en een stalen Akrapovic racedemper. Bij de versnellingsbak werden de gear-ratios aangepast voor een betere tractie.
Het rijwielgedeelte van de drie modellen is opgebouwd uit een stalen wiegframe en een aluminium achterbrug. Het linksysteem van de achtershock werd boven de swingarm gepositioneerd, waardoor de grondspeling aanzienlijk is verbeterd. Voor wat betreft de vering werd een beroep gedaan op Kayaba, die een 48mm upside-down voorvork en volledig instelbare achtershock leverde. Remmen zijn uit huize Brembo, met een 260mm wavedisk voor en 240mm wavedisk achter.
Hoeveel de modellen moeten gaan kosten en vanaf wanneer ze leverbaar zijn, is vooralsnog niet bekend.