Zoeken

Husqvarna lanceert ABS op TE449 enduro

4 november 2011
Als eerste fabrikant ter wereld heeft Husqvarna aangekondigd ABS op een offroad motor toe te gaan passen. Het door moederbedrijf BMW speciaal voor offroad gebruik ontwikkelde ABS systeem zal op Husqvarna's vlaggenschip TE449 worden toegepast.

Husqvarna_TE449

Waar op straat ABS goed is ingeburgerd is voor diegenen die buiten het geasfalteerde treden ABS nog steeds non-grata. Waar op straat ABS alleen maar hoeft te voorkomen dat de wielen blokkeren en daarmee te allen tijde grip bieden, is het offroad een heel ander verhaal. Daar helpt het juist het achterwiel te blokkeren om op losse ondergronden snel tot stilstand te komen. Reden voor fabrikanten om ABS bij offroad motoren links te laten liggen.

Tot nu, want het ABS systeem dat Husqvarna op de TE449 gaat toepassen regelt alleen ABS bij het voorwiel. Het is een geëvolueerde versie van het in 2007 door BMW geintroduceerde ABS systeem, en werkt hetzelfde als het 'Slick-mode ABS' van de S1000RR. Het systeem regelt alleen het niet-blokkeren van het voorwiel, terwijl het achterwiel wel kan worden geblokkeerd.

Het ABS systeem maakt hierbij gebruik van twee wielsensoren die de snelheid van voor- en achterwiel detecteren. Een elektronische unit berekent hoeveel remdruk mag worden doorgevoerd en de ABS drukmodulator voorkomt hierbij dat het voorwiel gaat blokkeren. Het systeem heeft tevens een hogere drempel om te slippen, waardoor offroad performance moet worden geoptimaliseerd.

Het complete ABS systeem weegt net iets meer dan anderhalve kilo, en biedt volgens BMW superieure remvertraging en verhoogde stabiliteit. Voor toekomstige dual sport modellen overweegt Husqvarna een systeem waarbij rijders met een druk op een knop kunnen switchen tussen ABS op beide wielen of alleen het voorwiel.