Husqvarna geeft technische info Nuda 900 vrij
Heeft BMW's paralleltwin in de F800 serie een cilinderinhoud van 798cc, voor toepassing in de Nuda 900 werd het motorblok opgeboord tot 898 cc door de boring met 2mm naar 84mm te vergroten en tevens de slag met 5,4mm naar 81mm te verlengen. Tevens werden zaken als krukas, zuigers, nokkenassen en drijfstangen gemodificeerd om het hogere vermogen aan te kunnen. Ook de compressieverhouding werd flink verhoogd naar nu 13,2:1 door de vorm van de cilinderkop aan te passen. Door de grotere boring konden ook de kleppen met 1mm worden vergroot naar 33mm voor de inlaat en 28,5 voor de uitlaatklep.
Om de motor een aggressiever motorkarakter te geven is bovendien de offset van de krukas, die bij de F800 0 graden is, vergroot naar 315 graden. Volgens Husqvarna is door de 315 graden offset niet alleen een dynamisch nieuwe motor gecreëerd met een meer aggressief racegevoel en geluid bij maximaal vermogen, maar zijn ook de vermogens- en koppel karakteristieken aanzienlijk verbeterd. Husqvarna claimt bovendien dat het nieuwe van BMW-KP motormanagement en 46mm inlaatkelken voorziene motorblok behoorlijk zuinig is, volgens Husqvarna kan met de 13 liter tank probleemloos een afstand van 260 km worden overbrugd.
De Husqvarna Nuda 900R en Nuda 900 zullen op de EICMA in Milaan officieel worden gepresenteerd. Beide modellen staan gepland voor 2012, waarbij als eerste de (duurdere) 900R zal worden gelanceerd.