Horex VR6 bijna gereed voor productie
Het nieuwe Horex VR6 zes-in-lijn motorblok is volgens de fabriek in de laatste fase van testen beland, waar de focus wordt gelegd op het vastleggen van de juiste parameters van het motormanagement, om aan de homologatie eisen te voldoen. De motor zal daarna in het voorjaar van 2012 worden gelanceerd.
Volgens Horex hebben laatste testen op de vermogensbank uitgewezen dat de 1.218cc V6 een vermogen heeft van 161 pk bij ongeveer 9.000 toeren, terwijl het koppel een niet misselijke waarde van 135 Nm bij 7.000 toeren heeft. Ook van onderuit beschikt het motorblok over vet veel koppel, Horex claimt een waarde van 90 Nm bij 2.000 toeren en 100 Nm bij 3.500 toeren per minuut.
Het doel van de VR6 was volgens Horex CEO Clemens Neese een motorblok te ontwikkelen dat al vanaf iets meer dan stationair een krachtig koppel zou hebben wat daarna dynamisch toe zou nemen. Ook de vermogensafgifte is daar op gebaseerd. Hoeveel de motor rijklaar zal gaan wegen is nog niet bekend, maar volgens Horex zal die waarde ergens ronde de 250 kilo liggen.
Bij het oorspronkelijke concept van de VR6 werd gebruik gemaakt van tandriemaandrijving, om de motor zo onderhoudsvriendelijk mogelijk te maken, maar dat bleek in de praktijk toch de nodige problemen op te leveren. Horex koos daarom voor de meer gebruikelijke kettingaandrijving, maar heeft wel een oplossing gevonden voor het onderhoudsprobleem.
In samenwerking met het Duitse Schunk Group heeft Horex een speciaal kettingsmeer systeem ontwikkeld waarmee de ketting continue wordt gesmeerd. Een boven op de achterbrug gemonteerde geleidestrip voorzien van grafiet moet ervoor zorgen dat er continue een dunne filmlaag op de ketting wordt aangebracht. Volgens Horex is het vaste smeermiddel schoner dan conventioneel vet of spray en kan het niet door centrifugaalkracht van de ketting worden geslingerd.