Horex leeft
Het is een tijdje stil geweest rond het Duitse merk Horex. Meerdere malen werden pogingen gedaan om het merk, dat in 1923 werd opgericht en in 1960 na overname door Mercedes Benz ter ziele ging, weer leven in te blazen. In 2010 werd er onder de naam Horex VR6 door drie Duitsers een nieuwe, schitterend afgewerkte naked bike neergezet. B
ijzonder hieraan was de zescilinder krachtbron, een soort kruising tussen een V-motor en een lijnmotor, of "Reihe-motor", op zijn Duits. Vandaar "V-R" De blokhoek is zo klein, dat de boringen in hetzelfde blok passen en er maar één cilinderkop nodig is, voorzien van drie bovenliggende nokkenassen en drie kleppen per cilinder.
Het blok heeft 1218 cc en levert 170 pk. En das best veel voor een motor die maar 221 kg weegt. Het blok-concept is overigens afkomstig van en gepatenteerd door Volkswagen. Ook een reden dat er serieuze verwachtingen waren voor het merk. Drie jaar geleden werd de VR6 geïntroduceerd, maar de productie en verkoop verliep niet volgens plan. Een jaar later werd de VR6 Classic uitgebracht, waarbij tevens de kinderziektes van het eerste model waren opgelost, maar het tij kon niet worden gekeerd. In september vorig jaar moest surseance van betaling moest worden aangevraagd. In december was het merk opnieuw failliet.
Onder de regie van de 3C-Carbon Group is het concept nogmaals herzien en zijn de punties op de i gezet. Er is een prachtige "Silver Edition" gefabriceerd, waarmee Horex op de internationale autobeurs IAA in Frankfurt deze week de herintrede op de markt aankondigde. Er worden 33 Silver Editions gemaakt, de productie van de standaard machine gaat in januari van start. Eerst zien, dan geloven...?