Honda vernieuwt VFR800 voor 2014
Met al het geweld dat de afgelopen jaren door Honda is gelanceerd hadden we sterk het idee dat de VFR800 langzaam een stille dood aan het sterven was. D
e motor was in ons kikkerlandje zelfs al uit het gamma genomen. Ruim vijfentwintig jaar na de eerste VFR750 heeft Honda de VFR800 echter een nieuw leven ingeblazen.
De 2014 VFR800 wordt net als z'n voorganger aangedreven door het van VTEC klepbediening voorziene 782cc V4 motorblok, dat volgens Honda flink onderhanden is genomen. Nu weten wij niet wat Honda onder flink vernieuwen verstaat, maar wij denken daar toch iets anders bij dan een motor die qua prestaties zwakker is geworden.
Waar de oude VFR800 voor 109 pk bij 10.500 toeren en 80 Nm bij 8.750 toeren werd opgegeven is dat bij de 2014 versie 104 pk bij 10.250 toeren en 75 Nm @ 8.500 toeren per minuut. En dat is op z'n zachtst gezegd opmerkelijk te noemen. Zeker als je in ogenschouw neemt dat het uitlaatsysteem met dubbele dempers in het kontje het veld heeft moeten ruimen voor een laaggeplaatst exemplaar, dat de stroming van uitlaatgassen alleen maar ten goede moet zijn gekomen.
Rijwieltechnisch heeft de 2014 VFR800 hetzelfde frame als z'n voorganger, het subframe is daarentegen nieuw en drie kilo lichter dan het huidige model. Wielbasis, balhoofdhoek en naloop zijn identiek, de enkelzijdige achterbrug en 43 mm right side up voorvork zijn daarentegen compleet nieuw ontwikkeld.
Bij een nieuw model hoort een nieuwe jas, en dus is de 2014 van een compleet vernieuwde stroomlijn voorzien, die de motor een lekker fris aanzien geeft. De nieuwe neus heeft een nieuw vormgegeven koplamp unit die nu van LED dagrijlichten is voorzien. Vanuit het zadel blik je op het nieuwe dashboard, dat uit een centraal geplaatste toerenteller een een tweetal digitale displays bestaat, waar een waslijst aan informatie uit af is te lezen.
Positief is dat de VFR800 van een automatische knipperlicht installatie is voorzien, waardoor knipperlicht vergeten uit te zetten er niet meer bij kan zijn (hè Ed). Ook de wielen en het kontje zijn vernieuwd, waarbij het zadel nu eenvoudig in hoogte moet zijn te verstellen (789 mm of 809 mm).
Hoeveel de nieuwe VFR800 moet gaan kosten en vanaf wanneer de fiets leverbaar is, is nog niet bekend.