Honda vernieuwt Crossrunner voor 2015
Verbaasd waren we op de redactie toen door Honda wereldkundig was gemaakt de Crossrunner voor modeljaar 2015 flink te hebben vernieuwd. Gezien de rijeigenschappen van de fiets en verkoop die niet bepaald storm heeft gelopen hadden we eerder een stille aftocht verwacht, maar Honda heeft blijkbaar nog steeds vertrouwen in de fiets.
Honda hoopte met de Crossrunner vooral de slapende motorrijder wakker te kunnen maken, maar een vergelijk wees pijnlijk uit dat die slaper uiteindelijk de concurrentie verkoos, mocht ‘ie overwegen weer een motor te willen kopen. De stuureigenschappen waren niet bepaald z’n sterkste punt, en ook motorisch zat er weinig pit in ’t ding, hoewel dat voor die herintreder niet zo spannend was.
In een notendop was de Crossrunner een VFR800 met snavellook en hoge poten, en als er één ding is wat de geschiedenis ons heeft geleerd, dan is het dat een bestaand model met een paar aanpassingen veranderen in een compleet nieuwe fiets niet werkt. Zeker niet wanneer het basismodel op zich al sterk verouderd is.
Met de VFR800 dit jaar flink vernieuwd heeft men bij Honda de kans schoon gezien om ook de Crossrunner een tweede kans te geven. Waar bij die 2014 VFR800 juist wat topvermogen is afgesnoept heeft de 2015 Crossrunner er juist wat paardenkrachten bij gekregen, waardoor ‘ie met nu 106 pk bij 10.250 toeren per minuut zelfs één pk sterker dan de VFR800 is. Daarnaast heeft de fiets hetzelfde systeem van tractiecontrole, door Honda HSTC (Honda Selectable Torque Control) koppelcontrole genoemd, als de Crosstourer gekregen.
Rijwieltechnisch heeft de 2015 Crossrunner een nieuw subframe, een nieuwe aluminium achterbrug en is zijn de veerwegen verlengd, voor met 25 mm en achter met zelfs 28 mm. Verder is het zadel nu in hoogte in te stellen en zijn standaard een 5-standen handvatverwarming, zelf-uitschakelende knipperlichten en volledige LED verlichting voorzien.
De 2015 Crossrunner zal vanaf eind dit jaar leverbaar zijn, hoeveel de fiets moet gaan kosten is nog niet bekend.