Zoeken

Honda vernieuwt CB125F voor 2015

19 november 2014
Honda is de laatste jaren steeds duidelijker op de kleintjes aan het letten. Zo ook de CB125F, die voor modeljaar 2015 door de Japanners flink onder de loep is genomen.

Honda 2015 CB125F

Duurzaam, goedkoper in onderhoud en zuiniger in verbruik waren de belangrijkste speerpunten bij de ontwikkeling van de nieuwe CB125F. Een 125cc moet volgens Honda namelijk veelzijdig zijn; enerzijds voor de groep die zich zo goedkoop mogelijk van A naar B wil verplaatsen en anderzijds als start van een motoravontuur voor de beginnend motorrijder.

Voor de eerste groep is vooral van belang dat de motor zowel in aanschaf als verbruik en onderhoud goedkoop moet zijn, terwijl voor de beginnend motorrijder de motor alles moet bieden wat van een echte motor mag worden verwacht: de opwinding, het vrijheidsgevoel en het instinctieve plezier.

Tot zover het reclameblok, terug naar de CB125F die voor 2015 een nieuwe look kreeg aangemeten die de fiets dichter bij de CB500F en CB650F zet. Daarnaast heeft de 2015 CB125F een nieuw stalen frame en zijn in plaats van 17” nu 18” wielen toegepast. Volgens Honda is het accent op een licht sportief stuurgedrag gezet, waarbij naar het beste evenwicht tussen rijcomfort en rechtuitstabiliteit is gezocht. De wielbasis is met 1.292 mm lekker kort, terwijl balhoofdhoek en naloop met 26fl en 97 mm weer redelijk neutraal zijn. Honda geeft de motor voor een drooggewicht van 129 kilo op.

De nieuwe luchtgekoelde 125cc (vooruit, 124,7 cc op precies te zijn) eencilinder is van Honda’s welbekende PGM-F1 benzine-injectie voorzien en heeft een enkele bovenliggende nokkenas die de twee kleppen bedient. Door toevoeging van een balansas moeten vervelende trillingen zijn geëlimineerd, terwijl de 5-versnellingsbak het angstaanjagende vermogen van 7,8 kW (10,6 pk) dat bij 7.750 toeren vrijkomt, naar het achterwiel moet overbrengen.

Volgens Honda lag het accent echter niet op topvermogen, maar heeft de focus gelegen op de reële gebruiksvriendelijkheid van het motorblok. Ofwel: een hoog koppel bij lage toeren en in het middengebied, met een uitstekende gasrespons voor kwieke acceleraties in het stadse verkeer. Daarnaast onderstreept Honda nog even het brandstofverbruik, dat met nog geen 2 liter op 100 km (1 op 50) extreem laag moet zijn. Gecombineerd met een tankinhoud van 13 liter geeft het de CB125F een actieradius van ruim 600 km.